Jag har maskat.

Nu händer det grejor. I ett slag blev det helt underbart väder. Pånyttfödelse i kubik. Det behövs inte längre några väckarklockor. Jag vaknar med spring i benen, det gäller att sköta inomhusysslorna så snabbt som möjligt. Jag måste ut!  Det finns inget bättre än en azurblå himmel och fågelkvitter. 


Under påskhelgen umgicks jag med min latmask. Lämnade trädgården åt sitt öde och for norrut. Tankarna på trädgård släppte dock inte. Hos Ilona Söderberg fick jag möjlighet att fläta taklampor till mina växthus. Ilona har massor av kurser i den ädla konsten pilflätning. Bara att få se hennes odling av pil var häftigt. Vilka färger! Jag ska röja en bit mark och börja odla lite till husbehov.  Vill du se mer bilder från Ilona, kolla på http://www.pil-korg.se



Men ingen resa är ju fullständig om jag inte kommer hem med lite växtmaterial. Så det blev även ett besök hos en riktig växtentusiast. Signhild Åkervall i Köping är en passionerad odlare. Wow, vilka pelargoner hon har. 


Jag fick med mig en hel del andra växter som jag inte ens visste fanns, bland annat kryddkarlbergar, Plectranthus amboinicus och en vildpelargon Pelargonium tetragonum. Den är så annorlunda mot alla andra pelargoner jag sett. Lovar att visa bilder när jag fått ner den i en ampel. Fick även med mig en tomat som heter Tomato Ponchi. 

Under min frånvaro hade det hänt en hel del i trädgården. När jag öppnade grinden möttes jag av den ljuvligaste doft man kan tänka sig. De båda gavelbäddarna var sprängfyllda av de blåaste hyacinter. Och allt eftersom det blir varmt under dagen ökar intensiteten i doften. Fikonträdet spelar verkligen inte den förnämsta rollen i detta skådespel.



Förnäma, men har inte så mycket doft, gäller för Mjukakantusen, Acanthus Mollis. Ståtlig blomma. Jag har ett par stycken, en på friland som inte syns till ännu. Och så en som fått stå lite mer skyddat. Den har snart blommat klart, och fröer kommer att skördas. För det är ju den mest klassiska växt som finns. Under sommaren har den ett helt underbart bladverk. 



Jag sa ju det! Att julen varar än till påska. Men det får jag nog revidera. Ska man gå efter amaryllisen och den hävd som vi brukar anta att den blommar, varar nog julen ända till midsommar.  För om man inte är och trixar och fixar med den, vill amaryllisen blomma nu.


Den stiliga 'Apple Blossom' har ett spretig men fint sällskap av 'Chico'. Flera av mina gamla amaryllislökar är på gång. Men tyvärr har jag inte vett att uppskatta dem riktigt just nu. Det är för mycket som lockar ute i rabatterna. 

Så mina vänner!  Mer jord under naglarna och solsken i blick. Vi går en ny vår till mötes, och jag älskar det. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar