Julen vara väl till påska.

Lika bra jag tar gnället först. Det är för kallt. Påskveckan ska vara den första veckan då alla drar man ur huse och fejar och donar i trädgården. Missljudet av högtryckstvättar skall höras över nejden. Tvättlinor nagelfaras. Barnen ska tro det är sommar och jackorna ryka av. En och annan utvält kaffekopp på farstukvisten. Så vill jag ha min påskvecka. Men detta har gått i stöpet.


Några påskliljor har slagit ut, men de flesta står och kippar efter andan i trädgården. De fryser. Det gör jag också. Byxa vinter hade jag packat ner för säsongen men nu åkte de fram igen. Snöblandat regn och hagelkorn stora som dvärgpudlar har har gjort allt för att förta vårkänslan. Men med lite pengar på fickan kan man köpa sig vårfröjd.

Påskliljor är förhållandevis billiga som snitt. De ser inte mycket ut för världen där de ligger i högar som potatisblast i butikerna, men vilken metamorfos när de kommer in i rumsvärmen. Jag tycker om att binda många, många påskliljor i täta buketter. De blir stora gula bollar som verkligen signalerar påsk. Binder man dem högt uppe runt kronan kan man ställa dem på ett fat med vatten. De klarar sig fint där bara man ser till att det hela tiden finns en skyla vatten.


Påskpynt har jag aldrig haft så mycket av. Att ha fjädrar i påskris och katter är en väldigt dålig kombination. Har gjort några tappra försök, men katterna har alltid sett fjädrarna som något ytterst provocerande. Efter en dag eller två är fjädrarna en saga all.


Men måsteblommor tidig vår är så klart penséer. Minipenséer är nästan outslitliga. De blommar verkligen länge.  Gyllenlack, Erysimum cheiri, är också ett säkert kort så här tidigt på säsongen. Den finns i massor av färger och kallas även lackviol eftersom den doftar svagt av viol. Min lilla hönsfamilj hänger med varje påsk. Dessa fjäderfän fanns i mitt barndomshem och de kommer nog alltid att följa mig. Fascinerad över att de fortfarande är hela med tanke på en barnaskara som kunde vara rätt så vild, speciellt då vi var fulladdade av socker. 



Små söta påskdekorationer skapar man enkelt av äggskal och indiankrassefrö. Det tar inte många dagar innan fröna gror. Men glöm inte att lägga dem i vatten ett dygn innan du sår dem.   


Jag hade ett alldeles för litet bestånd av ramslök, Allium ursinum i trädgården. Den kallas inte för inte skogsvitlök. Den är himmelskt god att äta pinfärsk. De få plantor som växer i trädgården har jag knappt vågat ta något av, för jag vill de ska föröka sig ordentligt. Så för att råda bot på mitt skrala bestånd åkte jag förra veckan till en plantskola och köpte på mig 8 plantor till. Med facit i hand kan jag säga att det var en av de sämsta affärer jag gjort.


Några dagar efteråt går jag bakom ladugården, och vad hittade jag där? Ett väldigt stort bestånd av ramslök. De trivs i kalkhaltig och mullrik jord. Det ska vara fuktigt och helst med lövskugga. Alldeles perfekta för Lunden. Det är inte ofta jag glatt skuttar iväg med en spade i handen, men det gjorde jag nu. Så nu är en del uppgrävda och ska få flytta in till mer civiliserade områden. Mycket märkligt att jag inte sett dem förut. Jag har snart bott här i åtta år. Eller så driver de med mig!


Som sig bör, ber att jag att få tillönska Er alla en Glad Påsk! Och jag hoppas att den stora, stora gulan i skyn lyser på er och ger er lite solsken på näsan. Förhoppningsvis så ligger vi snart i hängmattan och njuter igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar