Klorofylleri.

Äntligen får vi gå in i rusets tid. Vilken fest det är för alla sinnen. Maj, den ljuvligaste månaden på hela året. Trädgården är hög på klorofyll, och trots låga temperaturer blommar det för fullt. 



Mollbergs rabatt glöder i solen. Jag valde att plantera en tidig papegojtulpan 'Professor Röntgen' här. När kvällssolen når rabatten är de nästan flourocerande i allt det gröna. Men, så snart de blommat över gräver jag upp dem och gör plats för sommarblommor. 



Glöder gör även kejsarkronorna. Det är kraftfulla växter som dyker upp tidigt på säsongen. I år har jag upptäckt att småfåglarna är jättesugna på frömjölet. De försvinner nästan in i klockorna. Ja, vad ska man säga? Varsågoda!

Fritillaria Imperalis 'Lutea', 'Striped Beauty' och 'Rubra'

Men alla blommor glöder inte. En del glittrar. Muscari 'Bling Bling' gör verkligen skäl för sitt namn. Den är senaste tillskottet i min samling av pärlhyaciner. Jag har ett extra gott öga till dem, eftersom det är en blomma min man gillar. (Tror att det är en blomma som även barn tycker är lite magisk med alla sina pärlor.)



Alla dessa små pärlhyacinter kräver att man går ner på knä när man tittar och doftar på dem. Med namn som t.ex  'Babys Breath' blir man mållös.



Men det är fler växter som tronar med pärlor. Liten pärlbuske, Exochorda 'The Bride' är liten men naggande söt. Den är en av de senaste växterna som skall få glänsa i de nya planteringarna för året.



Som sällskap kommer den lilla pärlbusken få rysk kornell, Cornus alba 'Sibirica'. Kornellens röda färg gör den vita blomman ännu vitare. Har även varit och köpt ett snödroppsträd, Halesia carolina, ett epåletträd, Pterostyrax hispida och inte minst ett Chinese Fringe Tree, Chionanthus retusus. Just det! En röd katsura också. Ceridiphyllum japonica 'Rotfuchs' ska äntligen få pryda trädgården.


Min keramikkurs börjar lida mot sitt slut. Bortsett från ett par kattskålar har jag bara gjort saker till trädgården.


Signe Persson-Melin har formgivit fantastiskt vackra krukor i aluminium. Med inspiration från hennes kruka 'Gråsippa' ville jag som glad amatör prova att göra något liknande i keramik. Har inte bestämt vilken växt som skall få den äran i denna kreation. Det är många som står i kö!

Avslutar veckans inlägg med en dikt som har fått en djup och betydelsefull innebörd för mig.

Maj, maj måne,
 jag kan lura dig till Skåne.

4 kommentarer:

  1. Våren/försommaren är en underbar tid! Jag blir lika förvånad varje vår att allt kommer igen (nästan allt;) Bara en sån sak som en tulpanlök, hur kan det bli en ny tulpan varje år?! Hur kan det bli en blomma av en lök!!? Naturen är makalös. Och vilka fina vovvar sen! Bästa rasen ever!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att du också har RR. Visst är det svårt att tänka sig en annan ras om man lärt känna dessa makalösa hundar.

      Radera
  2. Läcker samling pärlhyacinter och så frodigt och fint du har det. Snygg kruka också. Så händig du är! Den passar nog till både det ena och det andra, blått och vitt och...
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg just att du bor i mina barndoms trakter. Det är ju lite fusk att bo här nere i södern. Våren kommer lite tidigare och puttar på.

      Radera