Skitväder är också väder.

Någon storkonsument av deodorant har jag inte varit under veckan som gått. Det har inte varit någon större risk att jag svettats. Jag är djupt imponerad av alla blommor som trotsar kalla vindar, regn och... ja, ett riktigt skitväder rent ut sagt.


Men oavsett väder har jag tillbringat större delen av veckan i trädgården. Det är som mest hektiskt nu när den byter kostym. Vårlökarna har sagt tack och hej. En del av dem står kvar i rabatterna med en ganska osnygg framtoning med nedvissnade blad. En del har jag grävt upp, och de ligger i ladugården på torkning inför nästa års framträdande.

De lökväxter som kommer att dominera i trädgården framöver är framför allt olika sorters allium.


En av de mest framträdande är som sig bör Allium 'Ambassador'. De är inte ute i full kraft ännu men har redan börjat ta plats.


Vintern som gått har varit snäll mot mina rhodedendron. Plantorna är bara några år, men pryder sin plats nere i surjordsrabatten. Väldigt häftig blomning hos 'Koichiro Wasa', tror den är en av mina favoriter.



Nästgårds med surjordsplanteringen ligger dammplanteringen. Det är väldigt stum jord här, så jag var tveksam om parasollblad, Astilboides tubularis, skulle trivas. De två första åren var den inte mycket att skryta med, men i år verkar den ha etablerat sig. Nu kommer jag nog att pjoska lite mer med den, då den visat sin goda vilja. Växter som åtminstone försöker växa i min trädgård är jag mer benägen att bistå än de som har en taskig attityd redan för början. 




Sedan har jag en massa växter som jag inte bistår på mer än ett sätt, nämligen att jag låter dom vara. En salig blandning av förgätmigej, hundkäx och julrosor får mer än gärna växa där jag inte är och figurerar. De pryder sin plats i ett skönt virrvarr.



Myskmadra, Galium odoratum, är en underbar liten blomma som lätt sprider sig om den trivs. Hos mig växer den på skuggiga ställen där inte mycket annat gillar läget. Blomsterkransar associerar de flesta säkert till midsommar, men nu när  myskmadran blommar kan man inte motstå att göra myssekransar.  De doftar ganska starkt när de är färska, men när de väl torkat kan man köra ner näsan i dem och känna doften av en riktig slåtter. Jag hänger gärna in dem i linneskåpet och i klädkammaren.




När man som jag bor nära granne med Malmö är det omöjligt att inte besöka årets stora event, Malmö Garden Show. Alltid lika roligt att möta passionerade odlare. I år tycker jag att utställarna hade tagit ut svängarna mer än tidigare, och det är riktigt inspirerande.

Daglega av Hanna Larsson och Fredrik Alfsson stod i bjär kontrast mot Peter Korns Utsläppt. 



Jag fastnade vid en utställningsträdgård lite längre.  David Wyndham Lewis, trädgård The Artists Garden hade en sak som fångade mig alldeles extra.  


En ny ros som han hade med för introduktion i Sverige, 'Olivia Rose Austin'. Rosen är döpt efter David Austins barnbarn. Så man kan förstå att det är mycket kärlek i denna vackra ros. Enligt David Wyndham Lewis ska den klara ett svenskt regn lite bättre än många andra Austin-rosor.

Avslutningsvis ett litet tips. Jag gissar att det är många som planterar sina sommarblommor nu. Krukor och amplar fylls på med det som skall glädja oss hela sommaren. Oftast är det begränsat med utrymme och de torkar lätt ur. För mig har något som kallas Swell-Gel gett mig lite respit med vattningen. Dessa små kristaller ökar 400 gånger sin egen vikt och skapar en väldigt bra vattenreserv. Blötlägg dem innan ni blandar dem i jorden för det är väldigt lätt att överdosera.



Jag hoppas och tror att vi ska få mycket glädje av dessa vattenhållande kristaller i sommar. 

Må solen skina på oss och våra planteringar icke torka ut. Amen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar