The whole shebang.

Äntligen! Tulpaner ger verkligen lön för mödan. Jag hade en bild av hur jag ville att de tidiga tulpanerna skulle samverka och se ut, men jag blev ändå överraskad när de nu blossar i all sin prakt. 


Ett restparti av Darwin-tulpaner fick fylla upp dahlia-rabatten. Här har jag min högst lokala blomsteraffär och kan plocka hur mycket jag vill utan att rubba övrig 'design'. (Jag har lite svårt att plocka blommor från trädgården.)

Här är det sorterna 'Red Impression', 'Pink Impression' 'World's favourite' 'Conqueror' samt 'Salmon Impression.

Nere på Kapellplatsen får man inte plocka av tulpanerna. I kvarteren trängs 'Reown', 'Pink Impression', 'Salmon Impression', 'Light & Dreamy', och 'Ollioules'. Nästa år blir det en ny färgskala men vet inte riktigt vad ännu. Måste suga på den här karamellen ett tag till först.



Det jag tycker så mycket om med Kapellplatsen är att jag kan se rabatterna från olika håll och avstånd. Rabatterna har lite olika färgtema, men fungerar väl ihop.


I övre rosrabatten är det mycket mer inslag av klargult. Här samsas påskliljor med den gula tulpanen 'Conqueror' och så en massa ljuslila tulpaner som t ex  'Light and Dreamy', 'Night Rider och 'Nigrita'. Några kejsartulpander 'Flaming Purissima' finns också.


Västra slänten vill jag helst inte vara så mycket och peta i på hösten, eftersom det är så mycket perenner som växer här. Men varje år försöker jag plantera ner några driftsäkra tulpaner som kommer tillbaka år från år. Jag är förtjust i Apeldoorn-tulpanen 'Elite', men det finns även några Darwin-tulpaner här också. Och så klart en hoper narcisser.



Ett säkert kort! Viridiflora tulpanen 'Floras' återkommer varje år, och är en av mina absoluta favoriter. Den är helt ljuvlig när den dyker upp i dagliljerabatten. 



Vilken färg det är på dessa! 400 lökar av 'Professor Röntgen' fyllde upp hela Mollbergsrabatt med den äran. Som en glödande sol lyser de upp hela gräsmattan.



Dessa hade jag fullständigt glömt bort att jag planterat. Men utan några större åthävor dök det upp ett gäng med tulpanen 'Louvre'.  De här är riktigt fina att ha i buketter.




Det är ju lätt att tro att det bara är tulpaner som blommor nu. Men det finns några stackars blommor som försöker ta upp kampen. När alla tulpaner står och skriker sig nästan blåa, dyker de stillsamt upp. Klockliljan Fritillaria persika 'Ivory Bells' som sällskapar med sin mörkare vän 'Adiyaman'. 



Stackars lilla pion. Satte denna knölen av Glanspion, Paeonia mairei, i höstas. Det var inte snällt av mig att plantera den i ett hav av tidiga tulpaner. Den kommer knappast att göra sin röst hörd i detta sällskap.


En sak är säker: Det är inte slut på dessa färgkaskader av tulpaner. Den stora vågen har rullat in, och nu är de lite mer sofistikerade och sena sorterna på gång.


Inte särskilt sofistikerad, men en ovärderlig hjälp är min lilla grävmaskin, Bob. Tack vare honom har nu alla medelhavsväxter fått komma ut från ladugården. Nu för tiden kan jag plocka ut dem mesta med hans hjälp.


Mina lagerträd skattar tiden ute i det fria lika mycket som jag. Vilken nåd att vi snart kommer att få känna ljumma vindar stryka våra kinder, eller blad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar