Trädgård skall byggas utav glädje.

I år skall skall glädjen över min trädgård komma i första hand. Efter flera år med tungt kroppsarbete och många planer skall jag nu ägna sommaren åt mer njutande. Dags att skörda frukterna av alla de säsonger jag farit runt som en iller i trädgården.


Som trädgårdsmänniska kan man ju inte få näringsförbud, men det är snudd på att jag skulle ha det. Så, inga nya planer, och inga tunga projekt som skall sjösättas i sommar. 

Att renovera en trädgård är lite samma sak som att renovera ett hus. Småpilla kan man göra i all oändlighet. Men lika lite som jag tänker flytta på några väggar i huset, eller lägga om golven, tänker jag anlägga fler rabatter eller mura växtbäddar. Lite nya växter kommer det så klart hela tiden, likaväl som det kan komma nya gardiner eller en matta inomhus. Men det skall stanna där. 

Men den stora vilan har inte kommit till Karnagården ännu. Kampen mot ogräs slipper jag aldrig. Oavsett time-out. Tidigare hade vi en traditionell ogräsbrännare för att bränna ogräset mellan markteglet. Det tog en evinnerlig tid. Jag uttryckte en mild önskan om en eldkastare istället. Min min man är sällan rådlös. Han kom snart hem med en ogräsbrännare av helt andra dimensioner. På en bråkdel av den tid som normalt går åt, har vi nu en terass utan tillstymmelse av ogräs.



Dock vill jag höja ett varningens finger. Det är kraftfulla grejer det här. Jonas ville såklart prova. Jag hade aldrig hört talas om svedjebruk på palm förut. Men så fort jag vände ryggen till stod palmen i ljusan låga. Vattenslangen låg lägligt till hands så elden släcktes snabbt. Nu tror jag inte palmen är allvarligt skadad, men lite svartmuskig blev den.



Men vi leker inte bara med elden. Vi har även planterat 100 idegransplantor, Taxis baccata. Förhoppningsvis kommer en vacker häck att rama in Bellevue. (Alla trädgårdsrum har namn efter spårvagnshållplatser i Göteborg). Här skall det så klart planteras mer.



Oj, vad de växte. Vilken fröjd att se den spanska klockhyacinten, Hyacinthoides hispanica 'Excelsior'. Den är lite tidigt ute med sin blomning, men vad gör det? Den är enkel att odla och passar att plantera i små ruggar som sedan får breda ut sig. 



Det här är några av mina favoriter just nu: Tulipa clusiana var. chrysantha 'Turbergens Gem' och Tulipa clusina 'Cynthia'. Dessa vill jag ha många fler av i trädgården. Det är något magiskt över deras gracila växtsätt när de svävar på sina smala stjälkar.




Jag måste återigen ta med en bild på Tulip Florosa. I början av sin blomning var den ganska lågmäld och mild, men nu tar den verkligen i av alla krafter.



Under många år har jag varit på den vänstra sidan av staketet. Men nu är det dags att smyga över till den högra. Teckningen är gjord av Robert Högfeldt. 


Men som alla goda trädgårdsmänniskor vet, så finns det inga trädgårdar som sköter sig själva. Naturen är snabb på att rubba våra cirklar, och det krävs tid och omsorg för att hamna i paradiset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar