Himmelsljus och andra glada saker.

Vår bästa tid är nu! Visst är solen lite ogin med sin glans, men det är väldigt, väldigt grönt ute. Jag tänker inte nedslås av lite vatten och vind. Det är sommar! Punkt slut! Om vi inte njuter av dagarna nu, har vi inget att ta av till vintern. Det gäller att fylla på trädgårdssäcken med så mycket det bara går.


Vissa saker har jag skjutit upp för det är tråkigt, och jag väntade länge på en soliga dag innan lusten föll på att stå ute och bli blöt. Men nu är det gjort. 


Alla krukor som härbärgerat växter är noga skurade med grönsåpa och vatten. Sorterade och inställda på sin plats i ladugården. Det är så himla skönt när det är gjort.


Alla fuktmattor som legat i växthusen har också fått sig en duvning. Testat att rengöra dem på flera olika sätt, men högtryckstvätten är helt klart bäst. Fast man blir ju minst sagt lite fuktig efter den här övningen.



När allt det tråkiga, men så nödvändiga, är gjort kan det riktigt roliga börja. Att börja piffa i trädgården. Det får absolut vara funktionellt, men gärna lite fint också.

Vattentunnan ner vid växthuset försöker jag alltid hålla full med vatten. De flesta växter gillar att få ljummet sommarvatten i stället för iskallt källvatten. Det är inte alla förunnat med denna nåd, men vissa växter ligger ju i gräddfilen och får endast det bästa.



Krukan som jag gjorde på keramiken i våras hade jag lite bry med innan jag visste vad som skulle få bo i den. Kattamarant, Ptilotus Nobilis 'Joey', tycker jag nu passar alldeles utmärkt i den. Kattamaranten är en väldigt vacker och hållbar sommarblomma.


Jag vurmar mycket för gamla bruksföremål. Dessa fotogendunkar, eller vad det nu kan ha varit i dem, pryder sin plats på Grönsakstorget.

Jag hade ett bordsstativ i järn men ingen bordsskiva. I ladugården fanns det en mängd gamla dörrar som jag vaktat noga på. Den gamla vindsdörren var täckt med masonit, men när jag rev bort den hittade jag flera lager av gamla tapeter. Så för att kunna använda detta tidsdokument som bordsskiva har jag nu lackat det med flera lager båtlack.


Glansen i båtlacken och de bruna gamla glasflaskorna blir vackert tillsammans med stjärnöga.


Det uppstammade blåregnet blommar lite senare än det som strävar på kapellet. Men det ger en vacker fond till trädormbunken, Dicksonia antarctica, och de andra krukväxterna som är ute på vift.




För ett par veckor sedan var jag ute och plockade av en massa vackert gräs i dikesrenen. Band upp gräset i en krans. Man måste tajta till bindning allteftersom gräset torkar och krymper, annars drösar det av. Doften från gräskronan väcker många minnen från somrar i Småland.



Dagen till ära har gräskronan pyntats med blåklint och daglilja. Det är enkelt att byta ut blomstren då jag bara fäst dem med hårnålar. Kronan får nog hänga med till hösten. Kanske kommer det förbi en hungrig kanin som vill ha ett skrovmål.

Avlslutar dagen med en dikt av en smålänning, Magnus Elmblad.

Midsommarafton

Välkommen åter, glada fest,
  Som löf och blommor pryda!
Dig älskar svensken allra mest,
  Din mening kan han tyda.
Du skakar av och frukter ned
Ur lyckans horn, som du bär med,
  Af milda makter rågadt.
Mot jordens barn du huldrikt ler
   Och tusen glada svar du ger
På allt hvad våren frågat.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar