Jubel i busken.

Vilken lycka!  Nu skarvade jag lite, det var inte i busken jag jublade utan i trädet.  Som jag har väntat. Jag hade slutat hoppas på att jag skulle få nåden att ha dem hos mig. Kanske är det som livet självt. Att gå och tråna tjänar inte mycket till, man får låta naturen ha sin gång. 


För 1 1/2  år sedan stod jag på samma ställe och gnodde in små mistelfrön. Jag har då och då gått och kollat men inte sett något. Till slut gav jag upp så smått. Men häromdagen, då jag skulle räta på en stolpe, såg jag dem.

Sällan har en parasit varit så välkommen! Nu klassas mistel bara som en halvparist, så den utgör ingen fara för värdträdet. Hos mig är det prydnadsapel och mandel som får härbärgera den. Lindar, som tydligen skall vara mest lämpliga, har jag inte fått napp hos. Det är även enklare att få misteln att ta sig om man sätter den på ganska unga träd.


Innan jag gnuggade på fröna skrapade jag sönder barken lite i grenklykan. Mistelfrö är väldigt kletiga och lite halkiga, så det gäller att trycka dit dem ordentligt. För att gardera mig mot fåglarnas glupskhet klädde jag varje planteringsklyka med ett finmaskigt nät som jag fäste med en tunn ståltråd.


Det var med bultande hjärta jag häromdagen fick klippa bort stålnätet kring de små plantorna. De skall enligt uppgift dubbla sin storlek varje år. Så inom några år kanske jag kan förmå mig att ta en liten kvist och hänga över dörrposten. Mistel är fridlyst i hela Sverige, men den här får jag plocka av.




Det dåliga vädret som varit under veckan har lett till åtminstone en god sak. Jag har tagit mig tid att gravera växtskyltar. Jag har ett teflonminne, och de här skyltarna tycker jag är diskreta nog att få ta plats i trädgården.




En ny kombination i junirabatterna i år är  Allium 'Violet Beauty' och stor stjärnlök Ornithogalum magnum. Stor stjärnlök kommer jag att sätta fler av till hösten. Bland annat hos rosorna.



Det är med lite vemod som jag tar farväl av syrenerna. Men icke desto mindre är det bra om man klipper av de vissnade blommorna. Jag gör det inte på alla syrener, eftersom det skulle vara ett vanskligt företag att klättra upp och göra det. Men de jag når från backen får sig en putsning. Det ser bra mycket prydligare ut, och syrenen kan bryta nytt lättare inför nästa säsong. Även överblommad rhododendron behöver putsas till. Klipp den inte med sekatör, utan vänta tills de vissnat ordentligt. Då är det enkelt att knippsa av blommorna med fingrarna.




Jag lägger inte två strån i kors. Framför allt inte om det är smultronstrån. Smultronen behöver lite tid och sol till, men några stycken har jag fått i mig. Det här är mindfullness på riktigt, att få sitta i trädgården och äta upp alla själv. Smaka ordentligt på varje tugga och känna sig som barn på nytt.




Min käre man och jag har just haft bröllopsdag. Köpeblommor avstår jag helst från så här års när trädgården bjuder på massor av skönhet. Festade till det med en vacker bukett med pioner. För säkerhets skull plockade jag dem själv.  Det hade kunnat rendera skilsmässa om Jonas fått gå ut och plocka fritt. De senaste plantorna jag planterade i höstas har jag inte hjärta att plocka av.

Visst är det lättare att vara tålmodig och mild när ljumma vindar och solen smeker våra sinnen?


4 kommentarer:

  1. Berätta mer, hur gör man? Vid mitt nya jobb finns _massor_ med mistel - så att plocka nedfallna bär lär inte bli något problem. Vad gör jag sen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du har mogna fröer, i början på året.. Bör du har ett relativt ungt träd av apel eller lind. I en grenklyka skrapar du bort först skiktet av bark så du ser det gröna lagret, sk kambrium. Där gnuggar du fast fröna riktigt hårt. Fröerna har ett slemmigt skydd så det är lite trix med att få dem att fästa. Jag skyddar sedan plantstället med ett finmaskigt nät, för att fåglarna inte skall komma åt det. Sedan är det bara att vänta. När det börja växa tar man bort nätet för då klara sig mistel själv. Lycka till!

      Radera
  2. Hej! Åh vilken fin blogg du har...den här ska sparas :) de där små luktärtorna var ju supersöta. Det där med skyltar måste jagHa det gott!

    Kram Hatty

    SvaraRadera
  3. Hej! Åh vilken fin blogg du har...den här ska sparas :) de där små luktärtorna var ju supersöta. Det där med skyltar måste jagHa det gott!

    Kram Hatty

    SvaraRadera