Med lust och fägring stor.

Vilket lugn det är i trädgården nu. All jäkt och brådska har försvunnit. Det är inte bara den stora semestermånaden för väldigt många människor, det känns även som trädgården har ro. Nu rör jag marken och jorden så lite som möjligt. Dörrarna till växthusen står öppnade dag som natt. Dofterna i skymningen är bedövande. 


Det mesta som dyker upp i trädgården är jag beredd på,  men det dyker upp överraskningar också. Jag är inte så snabb att dra upp det som jag tror är ogräs, utan friar hellre än fäller. Och ibland lönar det sig. Vilken lycka att få se denna vackra silvermartorn i prärierbäddarna. Eryngium giganteum 'Silver Ghost' är väldigt vacker. Den vill jag väldigt gärna ha fler av.



En annan nykomling på listan  över växter som dykt upp utan min försorg är den rosa riddarsporren, Delphinium.  Så fort de gått i frö ska jag samla ihop lite och slänga ut lite här och var i rabatterna. Det häftiga med dessa nykomlingar är att de valt rätt rabatter att sätta bo i.



Det finns många växter som sprider sig glatt om de hittar rätt plats. Hos mig är lavendel en riktig smitare. Varje år kan jag gräva upp en mängd små plantor i grusgångarna. Jag planterar dem där jag tycker de ska vara, men de växer ändå bäst där de frösått sig. 



När jag upptäckte att de gärna ville växa utefter muren till poolen var det inte så mycket att mucka med. Det ingick inte i planen, men som med allting annat gäller det att vara lyhörd. Lavendeln valde platsen, jag valde sorter. Den mörkaste i framkant är 'Hidecote Blue', den ljusare i bakgrunden är 'Munstead'. I mitten 'Rosea'. Idag har jag satt lavendel runt stenfoten i svidande söderläge. De trivs riktigt torrt och magert, och de behöver bara klippas en gång om året. Jag klipper ner dem rätt brutalt på hösten. 


I gavelbäddarna vid Lilla Bommen växer Bornholmsfikonen som har bra med frukt. Det beror säkert på den milda vintern, men också att träden har fått några år på nacken. Det är inte optimalt läge för dem, kanske hade velat ha mer sol. Men de övervintrar utan täckning, och tillsammans med den rosa lavendeln ger de en exotisk känsla.


På den absolut varmaste och soligaste platsen i trädgården växer persikorna. Nu när de är etablerade kräver de knappt någon skötsel. På sin höjd gallrar jag karten för att få lite större frukter. Tyvärr minns jag inte om det är 'Frost' eller 'Riga' som jag har. Persikor är lite känsliga för krussjuka, men mina klarar sig bra. Ta i trä!



Vad vore livet utan produktplacering? Ganska bra skulle jag tro. Men ibland vill jag dela med mig när jag upptäcker något jag köpt som är riktigt bra. Funktion, skönhet och 10 års garanti. Kan inte bli mycket bättre för en vattenkanna. Tvåhandsgreppet är helt suveränt när man vattnar. Enligt min man är mitt foto ett ganska taffligt försök till reklambild, men det får vi leva med.


Det är mycket jag gillar ute i trädgården just nu. I år har det till exempel verkligen klickat för mig och liljorna. Vet inte vad jag gjort som förtjänar denna ynnest med en blomning som slår allt. Bara i en 10 liters kruka blommar den dubbla liljan 'Broken Heart' överväldigande.



Jag avslutar veckans expose lite som jag började, nämligen med en martorn. Den här, rysk martorn, Eryngium planum, som växer bland rosorna, har jag dock planterat. Martorn vill ha det lite torrare om fötterna än den har med rosorna, men det är ju så vackert. Rosen på bilden är 'Berleburg'.



Vi står mitt uppe i en fantastisk tid. Var inte ledsna för att solen inte alltid skiner, eller att det kommer en regnskur då och då. Det är bara att ta på sig en tröja till, eller en regnkappa, och gå ut i det grönskande hav som omger oss. Fyll era sinnen med klorofyll och njut.

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin blogg!! jag hittade hit av en slump, när maken googlade på mammutträd... Så fina bilder och en massa inspiration. jag kommer tillbaka igen! MVH T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Alltid lika roligt att höra att min blogg uppskattas. Trädgården är verkligen min stora passion.

      Radera