Skenande grönska.

Alla har väl hört talas om skenande räntor, eller skenande hästar. Inget av dem är särskilt upplyftande. Men skenande grönska är en vidunderlig kraft som får det att hetta till i hjärteroten. Det myckna regnandet har gett en rejäl boost till trädgården. Nu när solen är här känns allt förlåtet.


Det är bara början på roskraften, det kommer mer, men vilken power! I år är Austinrosen 'St.Swithun' alldeles översållad av blommor. Jag svetsade ihop fyra riktigt stora rostorn för några år sedan, och nu har rosorna fyllt ut kostymen. Buskarna är upp mot två meter höga och jag beskar dem riktigt hårt för något år sedan. Framförallt rensade jag ut centrum på dem riktigt rejält.



I kvarteren planterar jag en mängd sommarblommor. Brukar byta tema varje år. Men nu tror jag att jag hittat hem. Det ska bara vara vita sommarblommor här. Det blir romantik på hög nivå med Sommarljus, Gaura lindheimeri 'Snowbird'.


Har även rosenskära, Cosmos bipinnatus 'White' och paradisblomster, Cleome hasslerina 'Senorita Bianca'. Just det, jag har stoppat ner några slöjsilja också, Amma majus för att få lite spretig höjd.


Att plocka rosor en tidig morgon är en ljuvlig syssla. Jag torkar dem för att sedan använda till badsalt och potpurri. Ser ni de små, små rosorna bland alla kronblad? Det är klätterrosen Paul's Himalyan Musk. Blommorna är väldigt söta, skiftar från rosa till vitt. Och vilken doft de har!



Det är många söta blommor på gång nu. Den här spanskvialen Lathyrus tingitanus ' Roseus' är helt bedårande. Den växer vilt i bl a Spanien, Portugal och Marocko.





Minsta luktärt jag någonsin odlat. Lathyrus sativus 'Blue' De är pyttesmå, inte särskilt höga och bildar en trasslig härva. Jag har några som väller över på Stenkullen och ett gäng som figurerar med vita rosor. De mer traditionella luktärtorna som står ute på friland väntar jag på.




Madeiraranka, Anredera cordifolia, anses vara ett otyg i Australien, men i mitt växthus kan den inte ställa till med någon skada, och även om den smiter lär den inte klara vintern på våra breddgrader. Den växter snabbt och har redan lagt beslag på sopkvasten.  Den kan växa upp till en meter om dagen, men det gör den inte hos mig. Men det skall bli spännande och se var den hittar på när den når takluckan på växthuset. Då blir det ett besök i verkligheten.


Verkligheten ligger långt borta även för mig. Semestern har just tagit sin början. Nu innebär inte semester att jag tar ledigt från trädgården. Tvärtom, nu har jag den stora lyckan att ha en medhjälpare som har fritt från sitt lönearbete. Hos mig blir det ingen lön, men fri tillgång på frukt och grönt. Det är väl en löneförmån god som någon.




Förresten är det inte bara frukt och grönt min man har tillgång till, utan även sin favoritblomma. Det finns bara en röd ros här på Karnagården. Jonas fick välja vilken ros som skulle växa upp på altanen och då blev det det 'Santana'. Ett bra val!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar