Orange is the new black.

Visst är väl orange en fängslande färg? Och inte minst är det en augustifärg. Kanske för att det vankas mörkare tider, och vi behöver ladda med så mycket energi vi kan. Vet inte varifrån jag har fått idén om att orange blommor är mer generösa i sin blomning än andra. Det är förmodligen inte sant, men det är så mycket som skrivs som inte är sant, så jag kan väl sälla mig till skaran.


Det är många trotjänare som bidat sin tid hela sommaren, och först nu visar framfötterna, eller kanske frambladen. Crocosima 'Emily Mckenzie' är en riktig höjdare. Det finns massor av sorter, från ljust gult till mustigt röda.



Käraste leopardblomma, jag är så glad att jag lyckas ta fröer från dig varje år och därmed utöka mitt bestånd på friland. I år har jag planterat rätt många i krukor för att på så sätt kunna skydda fröerna från andra sugna individer, typ fåglar. De snor dem innan de mognat. Och vad tycker vi om de som skördar innan tiden är inne? Fy! Frö från Belamcanda chinesis måste sås färska, och hos mig åker de fram och tillbaka i kylskåpet innan de grott.



Ringblommor trivs bäst i naturens eget kylskåp. Anfäderna till dessa sådde jag för flera år sedan och nu sköter de sig själva. De får gärna krypa ut på gruset.



Orange i olika toner är vanliga på dahlior.  'Rock-n-roll', som den här dahlian heter, liknar i många stycken en mega-tagetes. Otroligt rikblomande. Den är lite svajig, som en riktig rockare ska vara, så den behöver bra stöd.



Dessa rudbeckior glömmer jag alltid bort att jag har. Så överraskningen är stor när det glöder till i rabatten, och sämre överraskningar kan man ju få. Jag har fått dem av en vän, men jag minns så klart inte sorten, även om hon säkert sagt det 10 gånger.



Vänskap är viktigt i trädgårdsvärlden. Två vänner som trots sina olikheter passar bra ihop är 'Magnus' och 'Walter Funcke'. Röd Solhatt, Enchinacea och Röllika Achillea.



Våra vänner som sovit över hos oss i sommar har fått solmogna hallon till frukost. Min kokkonst kommer ingen att återvända för, men jag tror att glädjen över att få bälgvränga sig med hallon är ett bra lockbete för återbesök. Hallonet 'Vallentin Orange' kan jag varmt rekommendera, ja nästan så varmt så det börjar glöda.



Och visst hettar det till! Jag blir varm i hela kroppen när jag kan plocka hela famnen full av blommor att ställa på matbordet. P.G. Wodehouse är en kraftfull dahlia.



Jag kan ju inte annat än att avsluta med ett citat från P.G. Wodehouse. Alltså, inte från dahlian utan författaren.

Why don't you get a haircut? You look like a chrysanthemum.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar