Blomsterlist.

Som trädgårdsskötare måste man vara både listig och stark. Och som wannabee-skåning har jag fått längre trädgårdssäsong än jag kunde drömma om. Men mitt ständiga drömmande gör också att jag kommer på nya idéer som kräver krafttag.


Blomsterlist kallade man förr den lite upphöjda rabatt som löpte längs med huset. Blomsterlisten på Karnagården är lite större än vad som var brukligt. Det var den första rabatten jag gjorde i ordning. Jag följde de tidigare spåren efter denna plantering, och den är avsevärt mycket svulstigare än en traditionell blomsterlist. Så begreppet kändes inte helt korrekt. Innan jag förstod bättre kallade jag den skrytrabatten. Här skulle de vackraste blommor lysa från tidig vår till sen höst.

Verkligheten är dock att skrytrabatten har blivit skämsrabatten. Det är nu tredje gången jag gör om den. Första gången fick uppstammade rosor vara huvudsaken, vid andra försöket uppstammad liguster. Jag har också fyllt med smickrande perenner och lökväxter. Allt har gått åt skogen. Denna rabatt har visat sig vara sorkarnas eldorado. De dyrbara uppstammade växterna blev skrovmål för mina ludna fiender. Så vis av erfarenhet kommer jag nu att plantera sorter som jag vet inte ingår i deras tio-i-topplista. Jag skall t ex plantera en del små träd, och dessa kommer att bo i hajsäkra burar.

Det fanns perenner kvar i Skrytrabatten som sorkarna ratat, dessa har spridit sig ohämmat och sorkarna har använt rabatten som sambandscentral för att mobilisera sina attacker till andra planteringar. Det var dags att göra om den. Födelsedag har man ju minst en gång om året. Och på sin födelsedag får man önska sig vad man vill! Om man sen får det är en annan sak. Det jag önskade mig mest av var tid och kraft. Och det kan man säga att jag fick. Efter några timmar var alla spadar bemannade och skrytrabatten upp- och omgrävd.



För min del återstod bara arbetet med att klargöra att här händer det grejer.


Men roligaste uppgiften spar jag till mig själv.  Att få formge en rabatt är nog något av det roligaste som finns. Fröken Fantasi umgås jag gärna med på kvällarna i kammaren. Fröken och jag har arbetat med Eldkrona, Lantana camara som tema.  Från att haft en ganska mild rabatt, valde vi att gå åt det hetare hållet.


Det är så ljuvligt att dra fram pastellkritor och börja skissa. Efter det kommer det lite mer komplicerade arbetet. Vilka växter kommer att stå emot ständiga attacker av elaka, invasiva och onda sorkar? Jag har tagit växter som jag vet klarar sig i mina andra rabatter men i andra färger och förhoppningsvis ökar jag oddsen till min fördel.




Sorksäkra som få är också tidlösa, Colchicum. Jag misstänker att de faktiskt klarar av nästan allting, utom väta. Dessa lökar har legat i ladugården ett bra tag och jag satte ut dem när jag var klar med lökbädden. Det är bara ett tillfälligt boende, men de sprider sin glädje ändå.



Tidlösa kallas även nakna jungfrun. De fungerar utmärkt att ta in och bara lägga löken på ett fat. Den blommar lika generöst ändå. Men den måste ut i rabatten och få sin stora bladmassa under sommaren.


Mycket vill ha mer! Jag planterade en klematis 'Prinsess Diana' förra året. Men den har inte visa sig från sin bästa sida ännu. Så när jag fick syn på en blommande på plantskolan kunde jag inte motstå den. De kommer att få växa sida vid sida. Och kanske, om jag har tur,  kommer de att belöna mig med rik blomning snart. It's take two to tango!


Fler belöningar finns det gott om i växthuset. Särskilt blomster som behöver lite mer sommar än vad vi i höga norden kan erbjuda. Klängliljor blyblommor och pelikanpiprankor blommar ikapp.


De klängliljor, Gloriosa som är här är: 'Superba', 'Carsonii', 'Orangery' och 'Lutea'.

Så vem vet, kanske blir min tredje skrytrabatt något att skryta med. Eller inte. Och det är väl en av de stora skönheterna med trädgård. Man vet aldrig. Och det går alltid att göra om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar