Hedonist - Oh ja!

Helt plötsligt är det mörkt om kvällarna. Värmen håller i sig, men ljuset, vart tog det vägen? Någon fipplar med lyset och snart slår väl jordfelsbrytaren till och det blir helt svart och kallt. Men det är inget jag hänger läpp för ännu. Istället ägnar jag mig åt det stora frosseriet. 


Trädgården bjuder på ett överflöd av blommor. I blomsterbutikerna kan man handla säsongens blommor för en rimlig peng om man inte vill skövla sin egen trädgård. Men så här års har jag inga problem med det.



























Luktärtorna producerar nya blommor så länge man ser till att plocka bort ärtskidorna.  Sorten 'Andrew Cavendish' är en riktig höjdare i dubbel bemärkelse. Blommar rikligt och klättrar på bra i sina växttorn.


Hortensia är lika vackra som luktärtor även om de inte kommer upp i samma doftdivision. Sagolika färger. I min trädgård växer bara vita och rosa. Den kalkrika jorden gör det svårt att få dem blå. Men det finns ju blomsterbutiker! Att frossa i alla färgställningar är lycka. Hortensian är enkel att göra kransar av om man har en halmstomme som grund.










Då och då när jag köper snittblommor blir det gärna lite barockt. Särskilt om jag kan addera lite av trädgårdens färgprakt.


Det är roligt att välja kontraster i både färg och form. Lime, orange och skarpt rosa är färger som verkligen tar fram det bästa hos varandra. Jag är rätt kass på att binda riktiga buketter, så jag fuskar genom att sätta en oasis i vasen som jag sedan sticker blommorna i. 


Det är mycket dahlior nu. 'Blue Bayon' är en favorit.  Här stöttas den av dahlian 'Polventon Surpreme' och lite plymört. Gult och lila är också säkra kort att blanda.



Och man kan förstås göra det ännu enklare för sig. Bomber och granater är inga trevliga grejer. Men man kan förnedra dem rejält genom att sätta en vacker blomma i dem. De gör sig bäst som vas. På latin betyder gladiolus svärd. Så det här blir väl en matchmake from hell.




En blomma som är tålmodig och enkel är 'Sömntuta'. Åh vad jag tycker om dem. Jag har strött ut lite frö här och var i trädgården.  De är som namnet förtäljer inte de som är först uppe och gal på morgonen, men det kompenserar de med sin lyskraft.




Det var säkert inte alla som hörde Dagens dikt på P1 den 1 september som Jonas Brun skrivit. Jag lyssnade och tyckte om.


Jag ville samla in det sista av sommaren 
När medvetenheten om dess nära förestående slut blev ytterst påtaglig. 
Jag tänkte att något måste gå att spara. 
Om så bara av augusti, att den inte helt skulle glida mig ur händerna,
och försvinna obemärkt och inget bli kvar av allt detta prunkande och slösande.
/.../
















4 kommentarer:

  1. Härliga kort och härliga buketter ! Extra viktigt med färg nu när det mörknar....man vill verkligen inte att det ska det men obevekligen gör det det ändå :(
    Fin dikt och så sann...
    Ha en trevlig helg !
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu gäller det att samla på sig så mycket det går av färgprakt. I november är det svårt att förstå att det funnits så mycket färger i trädgården.

      Radera
  2. Tack för att du delade med dig av dikten. Jag tyckte också om den. Tur att vi vet att sommaren kommer tillbaka när denna nu närmar sig sitt slut! Men först ska vi ha en vacker höst (lika färgsprakande som dina fina buketter). Och en vit vinter. Och en underbar vår. Alla årstider har sin charm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också uppmärksammade dikten. Ibland lyssnar man bara med ett halvt öra. Men denna satt! Det är tur att vi har årstider, för märkligt nog så längtar jag lite efter att dra mig tillbaks och kura.

      Radera