Mitt konterfej tonar i grönt.

Gröna fingrar vill alla odlare ha. Att ha gröna ögon känns också bra. Men när ansiktet börjar skifta i grönt är det inte lika smickrande. Det händer då och då att mitt ansikte antar denna nyans. Fast, det tar emot att erkänna det.


Sju nyanser av grönt drabbades jag av när jag fick se alla stenarbeten på West Dean Garden. Jag har sett dessa stenläggningar i andra engelska  trädgårdar, men inte i den omfattning som här.
Så här vill jag också göra i min trädgård. Men material! Det finns ju inte sådan stenar här.

Det är klart man blir bitter. Detta är min samling av sköna stenar från West Sussex. De kommer på sin höjd att räcka till en liten, liten altan för ett par mindre småfåglar.

Stannar man kvar med blicken mot backen blir man om möjligt ännu mer avundsjuk. Engelska takpannor. Jag älskar dom. Ställer man dem på högkant kan man skapa de mest dynamiska mönster. Denna ljuvliga installation såg jag på Sissinghurst.


Det är enkelt! Men hart när omöjligt eftersom jag aldrig kommer få hem ett lass av dessa till Karnagården.

Äntligen fick jag gosa med en. Varför finns inte dessa att få tag på i Sverige? Jag vet att man kan ställa en hink över rabarberna och på så sätt få skira glasrabarber. Men hur snyggt är det med hinkar? En riktigt vacker rhubarb force borde vara en rättighet för alla.
Jag gjorde en liknande på min keramik-kurs förra terminen. Den ska få göra nytta vid tidig vår, och om den klarar det den ska, kommer jag att visa upp den. Jag är ju ingen hejare på keramik, visionerna är alltid större än mina tekniska kunskaper.

Så! Jag tonar även i grönt när jag är på min keramik-kurs. Man kan inte annat när man ser sin lärare dreja klot. Vad är det för tröst att jag också kanske kan göra det om så där 30 år?

Dessa klot som min lärare Anette Wiman Knutsson har gjort skall få pryda sin plats i trädgården till våren. Vill ni se mer av Anettes arbeten klicka på här.

En grön bok, hade jag turen att hitta i ett antikvariat. Det är en ljuvlig expose över grönt. Häftigt att man kan betrakta färgen på så många sätt, historiskt, politiskt, naturligt osv.


Green room brukar ju vara förbehållna artister och annat löst folk. Och artist är nog inte något jag kommer att skriva på mitt visitkort. Men det innebär ju inte att jag inte kan vistas i mitt eget green room. Begreppet sägs komma från Shakespeares tid, då skådespelarna inte hade några loger utan fick byta om i teaterns trädgård.

Och även om det är lite svalt har jag inget emot att byta kostym om jag har sällskap av ett hav av cyklamen. Förunderlig blomma när man ser den på friland. Tyvärr tycker jag den förlorar lite av sin magi när den måste trängas i en kruka. Alla cyklamen borde få ha huvudrollen i den sista föreställning innan vinteruppehållet.

4 kommentarer:

  1. Rhubarb forcers finns iaf på zeta s, om det hjälper mot gröningen.

    SvaraRadera
  2. Rhubarb forcers finns iaf på zeta s, om det hjälper mot gröningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Då finns den i vart fall i landet. Då återstår det bara att få ner den till Skåne. Åker jag till Stlm är det oftast med flyg och jag tror inte de blir glada i incheckningen om jag kommer med den.

      Radera
  3. Jag har aldrig sett cyklamen växa på friland, jättefint!!
    Men de engelska stenläggningarna har jag också sneglat på, fast endast på bild, och det är ju otroligt vackert men bara något att drömma om!

    SvaraRadera