Razzmatazz

Jag vet inte riktigt vad razzmatazz betyder, men jag vet hur det ser ut. Enligt bartendern på puben i East Lavant där jag sitter och skriver betyder det spektakulärt. Och visst kan man med fog kalla de flesta dahlior spektakulära, och minst sagt imposanta.


Jag har både danska och norska trädgårdsvänner, och det tog ett tag innan jag förstod att de avsåg dahlior när de pratade om georginer. Det beror på att den tyske botanisten Carl Willdenow döpte dem efter den ryske professorn Georgi. Tids nog insåg han sitt misstag, och gav dem återigen namnet dahlia efter Linnes lärjunge Anders Dahl. Men det hann bita sig fast i Tyskland och våra skandinaviska grannländer, som fortfarande talar om georginer.


Kan aldrig se mig mätt på denna milda fluffighet, där alla har sitt eget uttryck.

Något som jag gillar särskilt med dahlior är att ingen är den andra lik. Det finns oändligt många färger och former. Och aldrig kan man kora den vackraste.

Det är nu de har sin höjdpunkt. De slutar inte blomma förrän frosten nyper dem. Vill man ha någon starkt lysande stjärna i trädgården så här års är dahlian ett givet val. När ljuset har sänkts över trädgården tar de i av alla krafter, de skriker: Vi ger inte upp!

Dahlian upptäcktes av spanjorerna hos Aztekerna i mellanamerika. Så det är inte för inte som den är Mexicos nationalblomma.

Det är en fantastisk resa att kika långt in i bolldahlia. Symmetrin är häpnadsväckande. Modellen här heter 'Sylvia'.

En vit dahlia är en vit dahlia, är en vit dahlia!  Det skulle man kunna tro, men så är det icke!
'Cream Alva' och 'Tsuki Yori No Shisa' är väldigt olika. Jag tror man kan lista ut vilken som heter vad utifrån deras look.

Lätt att tro att dessa  diskreta skönheter inte syns i rabatterna, men jag lovar, de syns. 'Lorona Dawn' och 'Honka'.

Kanske inte någon överraskning direkt: Jag har en soft spot för rosa blommor. Och inte minst dahlior. Några av mina skönheter: 'Braken Ballerina', 'Martina', 'Pearl of Heemstede' och 'Otto's Thrill'

Det man kanske inte tänker på är att dahlior är lite som luktärtor. Man kan plocka dem hela säsongen, se till att ta bort de som vissnat, det kommer hela tiden nya som ska se till att plantan lever vidare.

 Svulstig bukett av 'Arikos Zsaza' och 'Color Spektakel'. Fodrade glasvasen med en flätad matta av elefantgräs och satte dit lite kvistar med frökapslar från sparris.

Dahlior skapar ett begär som går utöver det vanliga i blomstervärlden. Jag vill ha alla, drösar av dem. Det kommer nya sorter hela tiden och det man främst försöker ta fram idag är en blå dahlia. Doft är inget som kännetecknar dahlior heller, så det arbetar man också på.

Ett hav av dahlior hindrar inte en liten katt att sova. Även om det innebär att hela fotosessionen måste senareläggas. Det går jag gärna med på.

Men det finns en sak jag inte går med på! Detta att så många säger: "Nä, jag orkar inte odla dahlia, det är för jobbigt att gräva upp dem och vinterförvara dem." Men strunta i att gräva upp dem då. Köp nya nästa säsong. En bra dahliaknöl kostar inte mer än en halvdan sommarblomma. Jag lovar att återväxlingen på en dahlia är bättre. Gå med i http://www.svenskdahlia.se där kan du få råd och köpa knölar till riktigt bra priser och kvalité.







4 kommentarer:

  1. Helt fantastiska, och Color Spectacle har jag också, den är så fin. Underbara Dahlior.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Tack Maribel! Visst är dahlior riktiga partyhöjare i trädgården!

    SvaraRadera
  3. Jag har udda roliga annorlunda takpannor som kallas bäverrumpor... Intresserad...??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande. Kan du inte skicka mig en bild? Googlade på bäverrumpor men hittade inte dem.

      Radera