Snart tid till att skava på sofflocket.

Det är lite som att svära i kyrkan. Men det ska faktiskt bli riktigt skönt att slippa kröka rygg i trädgården ett par månader. Det är inte så dumt med säsonger trots allt. Att dra ner på takten och vegetera. Det kan vara mysigt att  känna sig som en gammal tändkulemotor och puttra omkring lite stilla. 


Nu blir det nog inte så att jag går ner i fullständigt vegetativt tillstånd över vintern. Men jag håller upp målbilden så jag inte ska tappa sugen när tunga kollin med lökar snart trillar in. Trillar kanske inte är rätta order. Lantbrevbäraren är inte helt nöjd då hans lilla, gula bil är knölfull med paket till Karnagården. Han är nöjdast då det på sin höjd kommer små trinda kuvert med frö.

Väntar också på den första frosten som skall tala om för dahliorna att det är dags för vila, och samla krafter inför nästa säsong. Säsong 2016! Då ska de vara ännu vackrare! Dahlior som så många andra behöver få en fingervisning om när det är dags för vila.

Vintern är den tid då jag ska komma ifatt med det som inte är prioriterat under den ljusa delen av året. Meningen är korta ner att-göra-listan. Det märkliga är att listan aldrig blir klar. Det är ett antal block som fyllts under åren med trädgården.

Det är en besynnerlig känsla att bläddra i dessa listor som började vintern 2007. Ändå är åtta år ingen ålder på en trädgård, väntar otåligt på att den ska få känslan som bara tidens tand kan ge. Trädgårdar är som kvinnor, de blir lite fylligare och mer spännande med åren, eller hur?

Men tidens tand tuggar i sig saker jag inte är så förtjust att den ger sig på. Mina fina vita ormbunkssoffor har blivit fällor för utschasade rumpor. Här slår man sig inte ner ostraffat. Nytt virke måste hyvlas och sättas dit. Det får nog bli lärk, eller kanske ek. Beror lite på vad jag får tag på.


I ett års tid har jag behövt byta grindar på ett ställe i trädgården. Funderade på att bygga en själv men har aldrig kommit till skott. Men så i somras hittade jag dessa vackra grindar på skroten. Måtten stämde precis, så nu skall de slipas och målas. De är utrangerade från en kyrkogård i Ljungby. Ja, nya grindstolpar ska fixas och gjutas fast. Men det skjuter jag på till vårterminen 2016.


Det är inte ofta man ligger i framkant, eller att man får stryka saker innan de ens kommit upp på listan. Men plötsligt händer det. Lökbädden blev klar innan den stora blötan rullade in. Det skall bli spännande att se hur det kommer att fungera. Mitt lager av terracottakrukor måste fyllas på, för det går inte an att använda plastkrukor här.


Lite svetsarbete får också vara med på listan i vinter. Det är en oändlig räcka växtstöd som går åt. För mig finns det egentligen bara två varianter av växtstöd, antingen att de formgetts så de kan stå för sig själva, eller helt naturliga av kvistar och grenar som är ett med naturen.


Jag tycker inte om käppar som står lite hur som helst och med snören emellan. Men likväl slutar varje växtsäsong med att jag knutit snören kors och tvärs mellan pinnar för att rädda någon stjälk. Och det är samma visa när jag försöker reda ut härvan av snöre och växtmaterial som skall till komposten. Dessa enkla växtstöd ska få ersätta bambukäpparna.Vackra tankar och verkligheten går inte alltid åt samma håll.

Oops!  Nu kom jag på att jag inte får glömma att så de frö som behöver lite kyla för att tycka att livet är underbart framåt våren. Och nu när jag tittar på listan inför vintern, är risken inte så stor att jag skall skava allt för hårt på sofflocket.

För en gångs skull finns det ett modernt citat som stämmer bra för mitt trädgårdsarbete.

Om du arbetar med saker du gillar och brinner för, 
så måste du inte ha en stor plan för hur allt ska bli i slutändan.

Mark Zuckerberg

11 kommentarer:

  1. Ja, jag tycker faktiskt att det är skönt med hösten nu, är lite mätt på trädgårdslivet just nu.
    Känner så väl igen mig i ditt prat om växtstöd. Alltid har jag för få och måste slingra in det mesta i snören som gpr kors och tvärs. Nä, ändring på det! :)

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att fler har samma dilemma. Blir sur på mig själv när jag i juli springer omkring och försöker sno växtstöd från någon växt som kanske kan klara sig på egen stjälk. Ett år målade jag käppar svarta och mörkgröna och de är rätt diskreta också. Det gäller bara att göra sådana jobb under vintern. Stå inne och måla käppar går ju inte under säsong,

    SvaraRadera
  3. Läste om Euonymus Europaeus - Red Cascade som du hade foto på. Den ville du gärna ha i trädgården.......men jag "läste" att den fanns i England eller förstod jag fel.....för den växer i en av kommunens rabatter i Västerås - tror att den kommit med dit fåglar eller inte .......jag upptäckte den förra året och har sen dess funderat över vad den heter m.m. Tog in kvistar av den förra året. Blev glatt överraskad då jag såg ditt foto.
    Nu väntar jag på svar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Va kul att du kände igen den. Jag hade inte sett den tidigare, och blev också fascinerad av den. Jag tror jag har fått fatt i en. Beställde den på min plantskola och de skulle ta hem den till mig. Så nästa höst hoppas jag få njuta av den här hemma.

      Radera
    2. Eva...... igen29 oktober 2015 20:07

      Hej igen!
      Euonymus Eurpaeus - Red Cascade som jag skrev om till dig - har du sett den Sverige? Läste jag rätt att du "bara" sett den i England, eller?

      Radera
    3. Jag hade inte sett den tidigare här hemma. Såg den första gången i England och blev förtjust i den. Beställde den på Ystads plantskola och hämtade hem den idag.

      Radera
    4. Jag funderar på att gräva upp en av de fyra i vår. Kan de ha kommit dit med fåglar, eller?
      Vad kostade den och vet du mera om den?

      Radera
    5. Ingen aning om den har kommit dit med fåglar, men skulle gissa på att de är planterade. Vad den kostar ute i handeln vet jag inte heller. Det är bättre du kollar med en plantskola. Kanske någon har den hemma, eller får du beställa den. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer.

      Radera
  4. Åh de där collegeblocken ser spännande ut! Önskar att jag hade disciplinen att dokumentera & spara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har blivit en slags tidsdokument som är spännande att bläddra i någon gång. Framför allt ser man hur mycket arbete man gjort som man glömt bort.

      Radera
    2. Ja, de har blivit en slags tidsdokument som är spännande att bläddra i någon gång. Framför allt ser man hur mycket arbete man gjort som man glömt bort.

      Radera