En ren formsak

Jag misstänker att många av oss har sett rött ett par dagar. Röda tomtar, röda julgranskulor, röda juldukar, röda näsor etc. Julen är en färgstark helg. När det är som mörkast behöver vi brassa på med kulörer inomhus. Det är många vackra ting och växter vi omger oss av i juletid.


Med så mycket härligheter omkring oss är det lätt att förbise blommornas intrikata former. Det är ju både färg och form som gör blomman till den individ som förför oss. Doften gör också sitt till, men den är svår att fånga med kameran. Att bara se formen på en blomma gör mig mer medveten om dess sinnrika konstruktion. Och det blir extra tydligt när färgen inte står i vägen.

Jag vet ingen annan amaryllis som har så här häftig form. Amaryllis Cybister 'Chico' är som en cirkusföreställning. Ett virrvarr men ändå så sammanhållen och disciplinerad.

Det får hänga med några amaryllisar till. De är ju ändå julens drottningar. Amaryllisen 'White garden' är verkligen vit. Ett lass av dem är som den renaste snö.

Orkidéer finns det en oändlig mängd att välja på så här års. Jag föll handlöst för denna, i många stycken enkel men ack så cool blomma. Venussko är exotisk och får mig att drömma om hemliga orkidéer i Amazonas.

Undrar hur många brudorkider det säljs till jul? Väldigt många skulle jag tro. Den har blivit lite nedvärderad sedan den hamnade på bensinmackar och allsköns inrättningar för nästan inga pengar alls. Men billiga blommor kan vara minst lika vackra som dyra.

Nu sjunger julens hyacinter på sista versen. Vilka glädjespridare dessa lökar är. Jag har inte sett någon annan julblomma i så många olika konstellationer, i allt från gamla dricksglas på gummiverkstan till eleganta arrangemang på julbordet. Nästa gång jag får hälsa på dem är när de står i blom i trädgården.


Kära, kära julros. Du vill inte gärna vara inomhus, men jag vill ändå ta del av din skönhet. Varje jul tvingar jag några små plantor att pryda julgrupperna. Men tiden inne blir kort. Som så mycket annat levande vill den ha sin frihet. Här hos mig, där frosten inte bitit sig fast, får den rätt snabbt åka ut i rabatten.

Blommors former är makalösa. Kan inte för mitt liv begripa hur de har kunnat få så varierande gestalter. Men häftiga är dom, och jag kommer aldrig att sluta förundras.

Vinterlilja, Schizostylis coccinea 'Cindy Tower', kan jag inte annat än visa i färg. Den vill absolut inte vara inomhus, men i det svala växthuset trivs den gott. Med denna underbara röda färg säger jag tack till julen för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar