Det isar i rötterna.

Det händer något med själen när det kommer snö. När jag var liten blev det full fart på barnasinnet. Lek, frostbitna kinder och blöta lovikkavantar med pälsen full av iskulor. Nu för tiden sprätter det inte i direkt av leklust. Snarare ger det vita snötäcket en känsla av lugn.


Det är inte mycket man göra i trädgården nu. Men då och då slår jag en lov ner till dammen och kollar så att luftpumpen gör sitt jobb. Att hålla en öppen vak gör att fiskarna inte dör av sumpgas och syrebrist när dammen täcks av is.

Flotta fröställningar som fått hjässan pudrad av snö kan man också passa på att njuta av.
Solhatt, hortensia och trädpion
Växtstöden som jag tillverkat står kvar ute i rabatterna. Järnblommorna ser förrädiskt inbjudande ut, som vore de doppade i socker.


När det blivit så här kallt har jag stängt av värmen till ett av växthusen. Alla växter som behöver lite plusgrader har fått tränga ihop sig i ladugården. Det är lite trångt där inne, men nu är det bara att bita ihop.
I det kalla växthuset är det väldigt stilla, här växer just mest vackra frostrosor.  Några krukor med lökar står här och stampar. Men annars är det inte mycket till liv här.

Desto mer liv är det i norra växthuset. De första krokusarna blommar nu. Dessa små lökar har jag drivit sedan november. Vilken fröjd det är med ett helt fat av krispigt vintervita sötnosar. De pryder sin plats i fatet tills de blommat klart. När sedan Kung Bore och Fröken Frost gett sig iväg får de sin rätta plats i jorden. Förhoppningsvis kommer de igen nästa vår utan att jag lägger mig i deras naturliga rytm.

Slog mig just, att nu har ju vårterminen kört igång. Visst är det hoppfullt! Vårtermin! Snart är det dags att börja på ännu en keramikkurs. Förra terminens vinteräpple blev rejält stort. Om det hade gått att äta skulle koltrastarna kunnat livnära sig på det hela vintern. Nu får de nöja sig med en mängd av de mindre men mer aptitliga äpplena.

Kanske dröjer det ett tag innan jag får lägga skridskorna på hyllan. Men jag är rastlös. Önskar jag kunna spara överskottsenergin jag har i en burk och ta fram den i april när odlingen drar i gång på allvar.

Äntligen kan jag använda ett underbart citat av Tage Danielsson.

De säger att Sverige är vackert på vintern. Hur vet dom det? Då är ju Sverige täckt av snö!


2 kommentarer:

  1. Det låter bra med så taggade elever. Äpplet blev verkligen fint. Snyggt mot snön också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det ska bli så roligt att köra igång med keramiken igen. Ska försöka lära mig dreja lite bättre i år.

      Radera