De sa POM, POM, POM och plötsligt var jag kär.

För några veckor sedan nåddes jag av ett rykte som gjorde gällande att det finns en pelargon som heter 'Karna', och att den kommer från Söderslätt. Initierade källor berättade att den var på väg ut på marknaden nu i vår.


Jag är inte särskilt förtjust i att köra bil, men nu gick det lätt. En sväng upp till Tågarp tog inte lång tid. Och väl uppe på Gluggstorp Handelsträdgård såg jag ljuset i tunneln.
Patrik Andersson som driver handelsträdgården, är en kille som tror på en vår och tillika på pelargonen som kulturväxt. En del undrar hur många lingon det finns i skogen. Jag undrar hur många pelargoner det finns här. Väldigt många, förmodligen, med tanke på att vi pratar om 3500 m² växthus här.

Men nu till ärendet för min resa. 'Karna' - den vita tösen - är en väldigt vacker zonalpelargon. Den har sitt ursprung från en annan liten by, Västra Torp utanför Trellborg, och har följt en och samma familj sedan början av 1900-talet.

Jag fick med mig ett gäng pelargoner hem och nu står de i växthuset. Till sommaren ska de få pryda sin plats i trädgården.
Dessa bilder är från Mästergrön.
Tack vare Programmet för odlad mångfald, POM kommer den att bevaras och odlas vidare. Det är så rörande att många av våra gamla växter, som annars kanske fallit i glömska och försvunnit, finns kvar för en bredare krets.

Ser ni den här logotypen på en växt i handeln, kan ni vara säkra på att det är en äldre växt, och att den har en väl dokumenterad historia. Och inte minst att den finns bevarad i den nationella genbanken.



Karnagården har haft den stora äran att bidra med två träd till POM. Det lär nog dröja ett bra tag innan de finns på marknaden som Grönt Kulturarv, men jag är stolt över att de var värda att satsa på. Vårt högt skattade äppelträd 'Karna' och vår fina mispel, 'Mespilus germanica'.


Så, mina vänner, skulle ni stöta på den vita tösen, slå till på några stycken, behandla dem med vördnad och tänk på all omvårdnad denna vackra blomma fått genom åren.
















2 kommentarer:

  1. Den var ju himla fin! Jag försöker samla på mig olika vita pellisar och det finns faktiskt inte så många olika. Hoppas jag hittar Karna! Kul med historia också ju.

    SvaraRadera
  2. Jag tror säkert att du hittar den till våren. Annars får du höra av dig igen så ska jag se till att du får den till din samling. Visst är det något extra med växter som har en historia, de blir lite extra viktiga då.

    SvaraRadera