Galanthus galanterier.

Nu blommar en av trädgårdens kanske mest eleganta blommor. Snödroppen har en speciell aura. Tror inte det finns en människa som inte tycker om dessa vårens budbärare. De kan dyka upp på de mest mystiska ställen i trädgården. Den går sina egna vägar och vill inte bli störd under sin vandring. 


Ju mer jag läser om dessa godingar desto mer förtjust blir jag. Författaren Lotte Möller skriver: Snödroppen är fullkomlig, varken mer eller mindre. Man kan inte annat än hålla med henne.

Snödroppar gör mig lycklig. Jag njuter av dem i stora vita flockar, eller så ligger jag på knä och studerar dem i detalj. Det finns inte mycket annat att snöa in på så här års. Kanske har jag fått en liten släng av snödroppsmani. Men inte allvarligare än någon annan förälskelse man drabbas av som lyckligt gift.
Visst är hon vacker! Galanthus plicathus 'Primrose Warburg'. Gula snödroppar anses extra märkvärdiga. Om inte annat är de lite kinkigare.

En annan inte helt vanlig sort är Galanthus nivalis flore pleno 'Lady Elphinestone'. Hon har inte blivit helt gul hos mig ännu. De behöver komma till ro innan de visar hela härligheten

Dubbla snödroppar är miniatyrer av can-cankjolar. Snödropar kan vara förvillande lika för en lekman, så det gäller att inte slarva med växtetiketterna. Och inte heller plantera liknande sorter bredvid varandra. Tror jag ska börja plantera med GPS-koordinater.
Det här är Galanthus 'White Swan', sedan Galanthus Hippolyta och slutligen Galanthus nivalis 'Flore Pleno' som är den vanligaste dubbla snödroppen. Den är den enklaste att få många fler av.

Det tyder på ett visst mått av snobberi att sukta efter udda snödroppar. Men roligt är det. Från att ha beställt tulpanlökar i tusental, får man nöja sig med att kanske beställa ett par av 'Spindelstone Surprise'. Men vilken kick det är när man nästa vår får se dem stå där och bara se så där vita ut, som bara en snödroppe kan.

Den omsorg som dessa guldklimpar får, är inte många växter förunnat hos mig. Jag har noga valt deras växtplats. Ljust på vintern, skuggigt på sommaren, fuktigt men väldränerat. Ja, det var väl allt.
Men inte nog med det. För att inte några rara katter, eller någon yster människa, ska få för sig att rumla runt i jorden sätter jag små rör runt lökarna. Avklippta konservburkar tjänar som ypperligt skydd till en början.

Kanske har jag rariteter i trädgården som jag inte vet om. Den här lustiga snödroppen har jag inte planterat. Jag ska hålla ett extra öga på den. Kanske det kan bli en Galanthus 'Karna'.

Rariteter hit och klenoder dit. Men att gå ut bakom ladugården och plocka ett stop med grekisk snödroppe, Galanthus ikariae är inte fy skam det heller. 
Vill man köpa någon lättskött, men som har det lilla extra, ska man satsa på Galanthus 'S.Arnott'. De flesta snödroppsexperter rekommenderar den. Tyvärr har jag ingen bild. Men nästa år lovar jag att jag har. Mina nyförvärv åkte ner i jorden för någon vecka sen.






2 kommentarer:

  1. Så ljuvligt vackra bilder! Klart du får en Galanthus 'Karna' snart, de är ju ganska villiga till att hybridisera och fröa av sig.
    Tänkte länka till ditt inlägg i vårt inlägg här. https://tradgardpadjupet.wordpress.com/2016/03/17/snodroppar-lankar-inspiration/
    Är det ok att använda en av dina bilder till länken?

    SvaraRadera
  2. Ja visst! Det går fint! Kul om fler får upp ögonen för dessa skönheter.

    SvaraRadera