Kobajs rockar.

Påsken är en av mina favorithelger. I år är den i lite tidigaste laget, men annars är det en kanonhelg. Det är nu startskottet brinner av för en ny säsong. Som en fågel Fenix stiger jag ur askan, och sträcker jag bara lite på mig kan jag ana våren vid horisonten. Nu läggs uppgift till uppgift på listorna. Och jag älskar det.


Jag är inte mycket för traditionellt påskfirande. För mig är det fest när jag får vara ute i trädgården, och allra helst ha min man vid min sida. Kanske inte enbart för att jag älskar honom, utan även för att han är stoisk inför alla arbetsuppgifter jag staplar framför honom.

Min lilla vagn till gräsklipparen hade jag inte mycket nytta av. Gräsklipparen orkade inte dra lite tyngre lass. Men fyrhjulingen, det är en stark rackare, den kan dra mer än jag kan lasta. Så gårdens fixare - min man - löste problemet med dragkroken. Sådana här lösningar går jag igång på.

Påskhelgen är den stora gödselhelgen. Nu ska 6 kubikmeter kogödsel och nästan lika mycket barkmull ut i rabatterna. Det kommer att vara mörkt och vackert i rabatterna när det är klart.

Hade jag dröjt med att köra ut gödsel i rabatterna, hade jag troligtvis massakrerat en del växter. Just nu är det mest julrosor, Helleborus orientalis, som blommar. De får bara lite benmjöl nu på våren. Kogödsel får de framåt hösten.
Jag har en känsla av att det varit en fin vinter för julrosorna. De har blommat frikostigt under lång tid.

Men det finns några andra raringar som blommar också. Vi ser dom överallt, i kommunala planteringar eller på villatomter, men utan att någon gör vågen. Jag tycker krokusen förtjänar en större plats i våra hjärtan.
Hur snygg är inte Crocus chrysanthus 'Blue Pearl'? Färgen tar nästan andan ur mig. Jag har ett gott öga till de tvåfärgade.

'Lady killer'! Ja, den heter faktiskt det, denna Crocus chrysanthus. Det är en robust krokus som står pall för mycket.

Jag måste få visa er en till av mina tvåfärgade favoriter. Crocus 'Vanguard'. Den här skattar jag väldigt högt. Beståndet ökar stadigt varje år. Mitt hjärta tar ett extra skutt varje tidig vår då de dyker upp.

Okey då! Lite har jag firat påsk. Jag har provat att färga ägg med sidentyg. Det var riktigt kul att koka ägg inlindade i tyg. Och snyggt blir det.

Man kan med fördel använda sig av sidenslipsar. Men jag råder alla att förvissa sig om att inte sätta saxen i en slips som man inte har fri förfoganderätt över. Kolla på second-hand i stället för närmaste garderob.
Det här är nog det närmaste jag kommer fenomenet kokkonst. Tror jag är bättre lämpad som gödselspridare.




2 kommentarer:

  1. Och jag som var på väg att överge krokusar för mer våririsar istället...Men dina tvåfärgade var supersnygga...jaja, får väl ha både och i fortsättningen också.

    SvaraRadera
  2. Du får inte överge krokusar! Det finns mängder av makalöst vackra som växer lika väl som de vanliga beprövade sorterna.

    SvaraRadera