Hela Sverige vaknar.

Bit för bit, landskap för landskap, börjar Sverige tina upp. Det jäser av frösådder i både villa och våning. Vilken glädje och förtröstan det finns i odlandet! Önskar att alla skulle få uppleva lyckan då ett litet frö har grott.


Men det gäller samma för odling som till exempel för bakning. Man kanske inte behöver ge sig i kast med de mest komplicerade bakverken eller fröer som nybörjare.

Som ett illustert exempel på denna visdom var min ambition att skapa ett makalöst bakverk till ett födelsedagskalas. Vill minnas att det gick åt ett 30-tal ägg, men katastrofen var ändå ett faktum.
Den första bilden är det förväntade bakverket. Bild nummer två är hur det blev i verkligheten. Gästerna på kalaset försökte hålla god min, men det visade sig att pajen inte bara såg bedrövlig ut, den smakade inget vidare heller. Framförallt inte då någon påpekade att den såg ut som ett överkört djur. Har inte bakat så mycket sedan dess.

Det var inget fel på min ambition, men kanske jag skulle stannat vid något inom min förmåga. Så vid dags dato är bakplåtställ inget jag har behov av i köket. Men i växthuset! På skroten hittade jag detta ställ för en liten peng, och det fungerar perfekt som första anhalt för mina sådder. Det är lagom att sätta ett såbrätt på varje plåt.
Här får de stå till de grott och behöver mer ljus. Bakplåtstället tar minimalt med plats och går lätt att rulla. Ytterligare ett plus är att här kommer inga katter åt att klampa omkring.

Rosenskära, Cosmos bipinnatus,  är ganska enkel att fröså, lite som att göra cocos-toppar. I år testar jag en mängd olika sorter. 'Seashells Red', 'Dazzler', 'Hummingbird Pink', 'Purity' och 'White'. Vill du se underbara bilder på blommande rosenskära, kolla här. Det enda problem man kan drabbas av är bladlöss, och det gäller att plantorna inte torkar ur.

En annan växt som är enkel att så är ricin, Ricins communis. Det är en riktig höjdare i rabatten. Problemfri och kan bli riktigt, riktigt stor. Det är krut i de kraftfulla fröerna men man skall vara försiktig när man handskas med den eftersom den är giftig.
I växthuset står den och skymmer utsikten för petunian 'Tidal Wave Silver'. 'Carmencita', 'Zanzibarensis', 'Impala' och Gibsonii', visst är det kraftfulla namn! Tidigare har jag bara odlat 'Zanzi Palm' så det ska bli spännande att ser hur de trivs och utvecklas. Går det bra kommer jag att ha massor med frö till hösten.

Ute i rabatterna börjar det också jäsa. Min första riktigt mörkröda pion lovar gott. Planterade 'Red Satin' i höstas, och den ska etablera sig snabbt och vara rikblommande. Det gillar vi! Vad det är för allium som står bakom och hänger kommer att visa sig i sinom tid. För just nu har jag inte en susning om vad jag tryckt ner där.

Tiden har kommit för att klippa ner lavendeln. När lavendel väl etablerat sig är jag ganska brutal. Att klippa den för hand skulle ta evinnerlig tid, så här blir det den motordrivna häcksaxen som åker fram.
Det finns en bedagad skönhet i det vissna. Det är märkligt att denna utsikt snart kommer att förvandlas till ett hav av blommande lavendel.

Lite tråkigheter: Min kamera har fått åka på reperation, så den gamla - sämre - har fått gå i tjänst igen. Men den är inte heller driftsäker. Den här bilden hittade den på alldeles själv. Med ett gott öga kan man nog se att det är penséer och hyacinter.
Jag hoppas att jag snart får tillbaks min riktiga kamera, eftersom det snart smäller till i trädgården. Det fyrverkeri som timar med blommande träd och ljuvliga tulpaner måste ju förevigas utan några psykedeliska utsvävningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar