Tulpanfrosseri

Vilken vecka det varit. Helt plötsligt kom sommaren farande. Jag var verkligen inte beredd. För första gången var jag tvungen att skydda mina nyss utsläppta växter mot solen. Fiberduk fungerar bra, eller hade fungerat bra om det inte blåst så obegripligt mycket. Den har en fäbless för att fastna i allt den inte ska fastna i. En del växer tycker nog jag kunde ansträngt mig lite mer, men de är sällan långsinta, som tur är.


Tulpanerna har fått klara sig på egen hand. Men det har varit en tuff vecka för många. En del har redan kastat in handduken, men de som blommar lite senare är fina. Den vita rabatten jag anlade förra året börjar ta sig. Kombinationen av tulpanen 'Hakuun', vitt löjtnantshjärta och inte minst den lilla pärlbusken Exochorda 'The Bride' är bedårande. 

Kanske inte så bedårande, men lite kul, är tulpanen 'Ice Cream'. Jag driver inte så många av den här, det är mest för att det är en tulpan som alla barn gillar. Och, inte minst, det är nog första tulpansorten de minns namnet på.

Tulpanen 'Angelique' har också sin höjdpunkt nu. Den är en av få tulpaner som har flera blommor på samma stjälk. En blomma för den romantiskt sinnade. Den kommer mest till sin rättt om man planterar den i silande skugga. Solljuset bleker den rosa färgen.

En nykomling på årets topplista är tulpanen 'Amazing Parrot'. Den här blir en långliggare hos mig. Den håller färg och form både i rabatten och som snitt. Den här är en tulpan jag blir glad av.


Varje år väljer jag ett färgtema för tulpanerna i kvarteren vid kapellet. I år blev temat färgchock. Det är en blandning av tulpanerna 'Magic Lavendel', 'Ben van Zanten', 'Mistress', 'Stronggold', 'Rosalie' och 'Barcelona'. Att bestämma vilka som skall vara i kvarteren är lika roligt varje år.

Jag fick en hel del inspiration häromdagen. Vi var ett gäng som besökte Tivoli och fick en guidad tur av trädgårdsmästare Tom Knudsen. Han har skapat fantastiska kombinationer i rabatterna. Tivoli är, vilket Tom nogsamt påpekade, i första hand en trädgård. Först därefter en plats med karuseller och gapiga ungar. Kanske är det ett ålderstecken, men åkattraktioner stod sig slätt jämfört med alla planteringar.

Efter Tivolibesöket har nya tulpaner kommit upp på höstens önskelista. Även om det låter förnumstigt, så gör som jag och skriv upp var du vill ha vårlökarna, och vilka du vill ha. Jag måste i alla fall göra anteckningar. Mitt huvud är fullt upptaget med att njuta och leva i trädgården som är här och nu.

Tack Ulrika, för att du tog bilden. Nästa vår är jag här igen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar