En midsommarnattsdröm.

Få helger är väl så förknippade med romantik som midsommar. Bröllop står som spö i backen. Den obotlige optimisten lade säkert sju sorters blomster under kudden, för att drömma om sin tillkommande. Men den som hittade sju gärdesgårdar att kliva över, hade nog gått vilse och hamnat på Skansen.   


Många förälskelser har kommit och gått i mitt liv. En del har bara varit en sommarflirt, sedan har de åkt ut på komposten. Men mest är det växter jag aldrig kan göra slut med. Blommorna som gör mitt trädgårdsliv helt. 

Jag inbillar mig att jag inte är särskilt romantiskt lagd, men jag måste erkänna att det firas bröllopsdag även på Karnagården. Som sagt, plantor har kommit och gått genom åren, men mannen min är den samma. Vår kärlek kan nog liknas vid en pålrot, den blir bara djupare och djupare. 
Att ge min älskade man en bukett med några av de vackraste rosor jag odlar är bara kärlek. Han är visserligen lite svårflirtad då det kommer till rosor eftersom han tycker att rosor ska vara röda. Helst djupt röda. Helst högskaftade. Helst taggfria. Men jag tror han är rätt nöjd med denna bukett ändå.

Eftersom jag fått en släng av romantik den här helgen måste jag presentera en av de sötaste och mest lättodlade buskrosor jag har. 'Bonica' håller sig alltid frisk och man kan verkligen slösa med den till sommarens buketter.

För några år sedan besökte jag Hidcote Manor. Där såg jag den mest fantastiska ros svinga sig högt upp i ett träd. Så snart jag kom hem var jag tvungen att leta reda på denna otroligt väldoftande blomma. 'Paul's Himalayan Musk' som den heter sköter sig också utomordentligt väl, och i stort sett på egen hand. De gamla äppelträden har fått en sprillans ny kostym. Även den gamla cykeln har fått mål och mening med sitt liv.

Men allt är inte rosor som glimmar i trädgården. Raffiga fält med backtimjan är inte fy skam. Helt plötsligt bara är de där. Kryper man ner på knä är de så häftiga. För att inte tala om doften. Den kan nästan få mig att rulla ner från Stenkullen där de håller till.

Dessa blommor! Jag behöver egentligen inte midsommar för att bli förtrollad. De lyckas alltid förföra mig så snart jag tar en närmre titt.
Vilken enastående blomma trädgårdskungljus är, Verbascum x Hybridum, 'Copper rose'. Den har en färg som är helt fantastisk i rabatten. Sjunger på sista versen nu, men den har blommat länge.

En annan höjdare i år har den här stäppliljan varit, Eremurus  x isabellinus, 'Cleopatra'. Första året som jag har den, men jag kommer med säkerhet sätta fler till hösten.
Min midsommarnattsdröm: Hela den torra slänten fylld av dessa färgstarka blommor. Det är väl inte för mycket begärt?
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar