Jag är helt snurrig.

Blunda! Tänk tillbaka några månader. Minns ni hur det var? Jag minns. Minns hur lycklig jag var över de första snödropparna. Bara känslan av att det dök upp nytt liv ur jorden var tillräckligt för att få mig att gå upp i falsett. Och nu är jag helt snurrig över klorofylleriet som drabbat mig.


Nu är det slut med småputtrande av grönska, nu jäklar kokar det över. Jag njuter, småfåglarna njuter och grodorna i dammen är helt pillriga. Det är mängder av jobb i trädgården, egentligen tyngsta perioden, men som Rönnerdahl skuttar jag med ett skratt ur min säng. Frukost är överflödig, solsken fyller min mage. När näktergalen börjar sin kvällsserenad är det dags att pallra sig in.

Egentligen borde det vara straffbart att lämna trädgården så här års. Jag är så lycklig över att vara hemma igen efter Chelsea Flower Show. Det är ju här jag ska vara! Omgiven av trädgårdens alla härligheter och inte minst mina hundar och katter.

En vacker syn när jag kom hem var alla små lökar som blommade. Sätter många små rackare i mindre krukor. När Allium 'Violet Beauty' sträcker på sig kan småttingarna kvicklök, Allium roseum 'Grandiflorum' och klotlök, Allium sphareocaphalon, fylla upp nedtill. Inte att förglömma den underbara plymhyacinten Muscari comoxosum 'Plumosum'


När alla gula och orange tulpaner och påskliljor försvunnit i västra slänten ersätts de av detta gula hav. Dagliljan Hemerocallis middendorffii är min absoluta favorit då det gäller dagliljor. Den är dessutom 100% driftsäker.

Men något straff ska man väl ha om man lämnar trädgården så här års. Mitt blev att jag missade blomningen av den vackraste trädpionen. 'Hanakisoi' är helt ljuvlig. Nu får vi nöja oss med dess skönhet i förfall. Rätt vacker ändå.

Någon som väntade på mig var iallafall pionen 'Coral Charm'. Den tronar i ensamt majestät hos mig eftersom färgen är lite svårdefinierad. Ibland är den rosa för att i nästa stund tona i aprikos.

Men konstigt nog kan man få belöningar av trädgården fast man rymt hemifrån. Hade jag varit hemma hade jag förmodligen grävt om just denna rabatt och missat dessa överlevare. För första gången har chockladblomman överlevt på friland. Den har inte fått någon som helst täckning, men rabatten är väldränerad, vilket är lite av förklaringen.

Det var dags att gräva upp ett område med dubbla narcisser. Tror jag planterade ett 20-tal för fem år sedan, och idag grävde jag upp ett par hundra lökar. De ska få nya platser och så klart med en giva benmjöl. Jag kan varmt rekommendera narcissen 'Sheborne'
På tal om varmt så tror jag inte att jag bara är snurrig av allt det gröna, utan denna otroliga värme gör nog sitt till. Lite regn, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar