"Jag vill viska i ditt öra..."

"...just de orden du vill höra. Sommar, sommar, sommar." Bättre än så här blir det nog inte. De små plantorna har kommit ut på sina platser och det är tid att ta hand om alla andra växter som tålmodigt väntat på sin tur. Det är häckar som ystert dragit iväg och försöker smita från den ursprungliga planen. Buxbomsklot som ser ut som oborstade pudlar.


Det varma vädret har gjort att mycket blommar med raketfart. Många av pionerna har redan blommat över. Det är bara på de lite mer skuggiga platserna de fortfarande prunkar.
Den här luktpionen är en ganska ny bekantskap för mig. ''Green Halo' är inte så vanlig, så det är extra kul att den trivs så bra här.

En annan nykomling bland pionerna är Mrs F.D. Roosevelt. Jag köper alltid mina pioner från Svenska Pionsällskapet, de håller en fantastisk kvalité. Är du intresserad så klicka här.

Det är fortfarande spännande att se vad som trivs och kommer att etablera sig i trädgården. När man ger sig på att göra nya rabatter så blir det ofelbart en del växter som väljer att inte medverka. Men surpuppor gör sig icke besvär, det finns tusentals andra villiga att välja.

En växt som jag sett mycket av i engelska trädgårdar, och som jag gärna ville ha för dess vackra stjälkar, är trädgårdsrutan, Thalictrum 'Black Stocknings'. Den sticker upp sina mörka stjälkar högt över alla andra.
Jag blir så himlans glad när växter trivs hos mig.

Innan jag glömmer det! Jag måste slå ett slag för en av mina andra favoriter. En av de vackraste och mest odlingsvärda allium jag har är glanslök, Allium unifolium. Med rätt sällskap är den strålande. Mina växer tillsammans med spröda svansfjädergräs, Nassella tenuissima.

En del av sommarblommorna har också visat framfötterna. På Karnagården blir det ingen sommar utan vit rosenskära i Mollbergs rabatt.
Cosmos 'Purity' får mig att tänka på Vita Sackville-West. Att skapa ett litet stråk i trädgården som förflyttar mig till hennes trädgård på Sissinghurst Castle är ljuvligt.

I år har jag sått flera sorters rosenskära, Cosmos Bipinnatus, jag blir mer och mer förtjust i dessa blomster. Den har faktiskt fått två odlingsbäddar på Grönsakstorget. Ögongodis är också viktigt.

Rosenskäran 'Dazzler' är nästan självlysande i sällskap av stor stjärnlök, Ornithogalum magnum.

'Hummingbird Pink' och 'Seashells Red' har också kommit igång. Rosenskära är enkla att driva upp, så man kan verkligen slösa med dem i trädgården. De blommar länge och är perfekta som snittblommor.

Jisses, det här är bara början av sommaren, men ändå känner jag mig överväldigad av allt vackert som omger oss. Glöm inte bort att lyfta blicken, ta ett djupt andetag och helt enkelt bara njut. Ni vet väl hur texten slutar i sången "Sommar, sommar, sommar"?

//... Den försvinner liksom sanden
som vi silar genom handen.
Sommar, sommar, sommar, 
som en dröm du bleknar bort,
du är alltför kort...//




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar