Kvinnligt & manligt.

Dags igen. Gästskribent 591004 Enghage, Jonas. Som rubriken antyder kommer jag att gå ut på lite tunnare is än vanligt. Jag skall gräva i det faktum att människosläktet är uppdelat i manligt och kvinnligt. Nu undrar du kanske vad det här har med trädgård att göra. En hel del, skulle jag vilja påstå.


Jag är ingen vän av att anlägga genusperspektiv på precis allting. Min fru är t ex avsevärt mycket bättre än jag på att köra grävare. Själv slår jag henne på fingrarna när det gäller matlagning. Inget har med våra respektive kön att göra. Innebär det att vi skulle vara lika? Absolut inte. Det finns en ocean av skillnader mellan kvinnor och män, och aldrig blir det så tydligt som i en trädgård. När det gäller den här bloggen kan man nog anta att en majoritet av läsarna är kvinnor. (Dvs ni som inte kan backa med släp.) Det är också rimligt att tro att många av dessa kvinnor på något sätt är associerad med en man. Här kommer därför några punkter som beskriver vad du måste känna till för att maximera nyttan och begränsa skadeverkningarna av en man i trädgården.

1. Var restriktiv med allt som drivs av tvåtaktsbränsle. 

Tvåtaktsmotorer är lätta, effektiva, skitiga och alldeles, alldeles… underbara. Varför klippa häck för hand när en motordriven häcksax kan göra jobbet? Varför kratta löv när en lövblås gör rent hus - eller snarare ren trädgård - på en bråkdel av tiden? Så, ett ord av varning: För en man är det lätt att dras med i den allmänna festyran, och göra mycket mer än lite mindre. Säger du till exempel att här skulle vi behöva glesa ut bland grenarna i tallen och få in lite mer sol till en man med en motorsåg i näven, är risken överhängande att du något senare kommer att höra dig själv säga men vad i helvete har du gjort med benveden?



2. Var ännu mer restriktiv med gasol.

Eld är ett effektivt sätt att göra sig av med ogräs. Tyvärr är eld ett effektivt sätt att göra sig av med allt annat också. Det finns speciella gasolbrännare avsedda för ogräsbekämpning. Sen finns det gasolbrännare avsedda för professionell asfaltläggning. En sån har vi på Karnagården. Kusligt effektiv. Inför öppen trädgård i början på sommaren - när allt skulle bli lite extra fint - rensade jag bort ogräs från grusgångarna med den. För att undvika att åsamka några skador på det som INTE skulle brinna upp, använde jag mina egna ben för att liksom känna när det blev för varmt. Jag kan så här i efterhand konstatera att jag är avsevärt mer värmetålig än en varsamt planterad och ganska dyr idegranshäck.



3. Ge omöjliga uppgifter.

När en man tar sig an något som uppenbarligen ligger utanför hans kompetensområde, och får frågan om han behärskar det han håller på med, blir det självklara svaret nej, men hur svårt kan det vara? Denna i många stycken katastrofala brist på självinsikt är extremt användningsbar. Män älskar att ge sig på saker de inte kan. Kommer du ihåg ritningen på en kruktvätt som publicerades här för ganska exakt ett år sen? Allt började med ett oskyldigt konstaterande från Anneli att det är mycket krukor att tvätta, och visst borde det gå att bygga en tvättmaskin till dem?


Nu finns den på riktigt. Bortsett från att den faktiskt fungerar, var Anneli tvungen att meddela en medarbetare på Ahlsells VVS att hon vet var hans barn går i skolan, i syfte att skriva ner priset på den tryckslang jag lite lättvindigt plockade ut 20 meter av till en kostnad av stadsskulden för en mindre centralafrikansk nation. Men visst är det coolt att arbeta med material dimensionerat för militära installationer i ubåtar?


5. Undvik konsekvenstänkande.

Kanske helt uppenbart, men… Om du vill anlägga en rabatt, och engagera en man i projektet, säger du bara kan du hjälpa mig med en rabatt här?  Och sen säger du inget mer. Det är det som är tricket. Det är all information han behöver, och han kommer i nio fall av tio att säga ja. Det du INTE skall säga är skulle du vilja baxa in en halv kubikmeter jord i trädgården, gräva i stenhård sommarjord en halv dag, få skit i skorna, bända bort stenar och klämma fingrarna, brottas med rötter, finfördela kodynga med en kratta och köra åtminstone tre vändor till en handelsträdgård i Ystad? Då kommer han i nio fall av tio att säga nej. Så, var smart. För mycket information är i bästa fall bara kontraproduktivt. I sämsta fall kan det äventyra hela projektet.

Visst vore det fint med en damm här, älskling?

6. Var tydlig. 

Har du någon gång varit så fundamentalt korkad att du tagit med en man att handla kläder, vet du hur det är. Be honom att hitta en vit t-shirt i storlek 38 med 10% viscos i tyget, och han skallar sig utan problem genom en mellandagsrea för att hitta den. Be honom att “hitta något som passar” , och han reduceras snabbt till ett nervöst vrak. Samma gäller i trädgården. En fungerande order kan t ex formuleras så här: Jag behöver ett dike som börjar HÄR och slutar DÄR. Det skall vara 30 CM DJUPT. Gräv med en SPADE och lägg jorden i SKOTTKÄRRAN. Krånglar du till det mer än så - eller utlämnar några centrala detaljer - kommer det ofelbart att tillstöta komplikationer. (Och tala för guds skull inte om varför du behöver ett dike. Då kommer han bara att vilja lösa det bakomliggande problemet på något annat och mycket krångligare sätt.)



7. Tagga ner lite.

Eller, förresten, gör inte det. Det räcker att det verkar som att du taggar ner lite. När trädgårdssäsongen drar igång på allvar är det mycket som skall göras. Skriv ner allt du behöver hjälp med på en lista. Sen - och nu kommer det listiga - skriver du dit ungefär dubbelt så mycket till, som INTE skall göras. Vi kan kalla det camouflageuppgifter. Därefter tar du listan, din man, en kopp kaffe, en cigg och slår dig ner på altanen. Du kanske ser åt vilket håll det här lutar? Titta här vad jag måste ha hjälp med, älskling. Fast nu när jag ser hur mycket det är inser jag att jag får tagga ner lite. Du måste ju få lite semester också. Sen stryker du, motvilligt, alla camouflageuppgifter. Kvar är det du vill få gjort. Resultat? Inget tjafs, och en man som glatt tar sig an allt han annars bara gjort under tunga protester.



Till sist. Det kanske kan verka som att jag lägger helt oproportionerligt mycket tid på arbete i trädgården. Så är det inte. Anneli har verkligen taggat ner i år.






4 kommentarer:

  1. Väldigt, väldigt roligt. Vi kan väl enas om att såhär är det ofta, nu, sen kan vi spara diskussionen om varför det är så till ett annat år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise! Jag tror också att genusdebatten får vänta tills senare. Men vis av erfarenhet, kvarstår det faktumet att jag aldrig skulle släppa min man lös i trädgården.

      Radera
  2. Väldigt, väldigt roligt. Vi kan väl enas om att såhär är det ofta, nu, sen kan vi spara diskussionen om varför det är så till ett annat år...

    SvaraRadera
  3. Alltså jag skrattar ihjäl mig! Det är EXAKT så där det är. Hittade bloggen via artikeln i Allt om Trädgård och tyckte att den var alldeles för ytlig, jag hade velat veta mycket mer. Så nu måste jag lusläsa bloggen för att se om jag kan få svar på alla frågor artikeln väckte. Ni har en underbar trädgård!
    Stor kram, Helena

    SvaraRadera