Oh, vilken härlig dag.

Ibland överträffar verkligheten dikten. Och för mig hände det i söndags. Veckan innan slet jag hårt i regn och blåst med att försöka få trädgården så fin som möjligt. Min man, som började sin semester, fick ligga på hårt i selen. Men så kom söndagen. Vilken dag det blev! 


Strålande sol och väldigt glada människor. Att bjuda in till Öppen Trädgård är vansinnigt kul. Tack vare min familj, som installerade sig på sina respektive stationer, höll vi flaggan i topp hela dagen.
Ett vimmel av trevliga gäster. Det var första gången vi hade en liten servering. 'Kafé Karna', som barnen skötte, blev en succé. Flera besökare stannade i timmar. Första vändan i fiket blev en varm korv, nästa vända blev det kaffe med ett litet bakverk. Där emellan turer i trädgården.

Många besökare gillade mitt ställ med växter som blommar i trädgården just nu. Ställningen i lärk snickrade jag ihop i vintras, och vaserna hittade jag på loppis.

Det fanns inte plats att exponera alla blommande skönheter, men jag borde nog tagit med ödleblad, Houttuynia cordata 'Plena'. Det var väldigt många som blev förtjusta i denna sumpväxt, som dagen till ära blommade för fullt. 

Det visade sig också att jag hade rätt gott om en annan vit blomma som jag aldrig tänkt på. Hässleklocka frodas i de gamla orörda delarna av trädgården. Märkligt att jag senare under veckan läst en artikel om Campanula latifolia 'Alba' i engelsk trädgårdstidning. Hur kan jag inte ha sett den tidigare? Många av mina besökare ville ha frö från denna,  och även från andra växter i trädgården. Så till hösten ska jag göra mitt bästa att skicka fröer till alla som skrev upp sig på frölistan.

Det känns gott att dela med sig av allt som trädgården ger. Att ge bort frö är ju inte så märkvärdigt. Men att få en hel balkonglåda med hasselört är stort.  En besökare tyckte att mitt bestånd av hasselört, Asarum europaeum, var lite magert. Dagen efter Öppen Trädgård stod den här på gården. Tack Bengt! Nu är de i jorden.

Till sist! Jag böjer min nacke och tackar alla 465 besökare som kom och gjorde min dag. Ni fick mig att upptäcka saker i trädgården som jag själv inte sett. Ni får mig att lägga i ytterligare en växel och utveckla trädgården vidare. Nu är det två år till nästa Öppen Trädgård, så lite ska jag väl hinna med.

(Dessa fantastiska luktärtor som jag stoppar näsan i skall jag berätta om en annan gång.)



2 kommentarer:

  1. Tack för att vi fick komma och se din otroliga trädgård! Och ett extra tack till barnen, som skötte kafé Karna, de var helt underbara!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kom! Det är roligt att höra att barnen skötte sig så bra. Det var verkligen en toppendag på alla sätt och vis.

      Radera