Willkommen, bienvenue, welcome!

Oj vilken snabb vecka det har varit. Bara en dag kvar till att grindarna står på vid gavel till trädgården. I måndags kändes det som det fanns oceaner av tid. Hade i god tid rensat alla rabatter och krattat grusgångarna. Men som sagt, det var i måndags. 


Svinmolke måste vara världens snabbaste växt, eller så är den osedvanligt bra på att gömma sig bakom andra. Jag kan passera en rabatt tio gånger och det finns ingen svinmolke där. Så den elfte gången! Då helt plötsligt  reser sig en skog av dessa, förvisso oförargliga, men trista ogräs över mina skyddslingar.  En annan smygare i trädgården är våtarv. Åh, så lite jag vill ha den krypande och krälande i mina frösådda sommarblommor. Bort, bort! 

Om våtarven kryper, så kryper jag efter. Det har varit mycket arbete på knäna under veckan. Så pass mycket att min ena katt såg mig mer eller mindre som en fast installation. Måste erkänna att jag blev lite snopen när unge herrn hoppade upp på min rygg, och lade sig till rätta. 


Gissningsvis är det lika mycket ogräs igen på söndag. Men oavsett det finns många vackra växter att titta på. Klematisen 'Tekla' blommar helt bedårande nu. Hittade plantan i England på RHS Whisley Garden förra året, och den har svarat med en otrolig växtkraft i år.

En annan imposant blomma som man inte får missa är den brandgul klätterlilja, Littonia modesta. Det är första året jag har denna sydafrikanska skönhet hos mig.

Men vad spelar lite ogräs för roll, eller att de flesta rosor har surnat ihop eftersom deras bräckliga skinn inte tål lite vatten. Det viktigaste med Öppen Trädgård är att träffa alla trevliga människor. Det är utan någon konkurrens den roligaste dagen på hela året. Att få prata trädgård är det bästa jag vet. Vad kan man mer begära?

Det var värt att stiga upp i ottan för att möta Martina från P4 Malmöhus och sända direkt från Karnagården i morse. Att få fler människor att besöka Karnagården, eller någon annan Öppen Trädgård, känns jäkligt kul.

Jag drog mitt strå till stacken för att göra reklam. Men så gjorde även min man och våra yngsta medhjälpare. Att stjäla bästa reklamplatsen i den lokala livsmedelsbutiken var nog inte så populärt. Men vad gör man inte för sakens skull. De hade i vart fall haft väldigt roligt under sin gerilla-affischering.
Så på söndag, mina vänner, är alla som kan och har lust välkomna till Karnagården. Kanske blir det sol, kanske blir det regn. Men oavsett väder ska vi ha en trevlig dag. Det är svensk sommar, och det är det bästa som finns. Jo, en sak till. Mina alldeles unga och förtjusande medhjälpare kommer att hålla ett litet Café öppet. Där kan ni ta en kopp kaffe, en korv med bröd eller äta en väldigt god kaka. Jag kommer att ha bakat en av dem. Men vilken kommer jag aldrig att avslöja. Vi ses!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar