Det är barockt.

Jag måste erkänna att trädgården börjar se lite bedagad ut. Det spritter inte riktigt i bladverken som det gjorde för en månad sedan. Och det känns som flera växter redan har börjat ladda inför den stora vilan. Och om jag nu ska bikta mig, måste jag säga att jag inte är lika alert på att plocka ogräs längre.



Men plocka blommor i trädgården, det är jag pigg på. Det är fem månader sen jag sådde frön av sommaraster, Callistephus chilensis, och nu levererar de. Detta är nog en av de enklaste sommarblommor man kan så. De kan sås direkt på friland, men jag brukar dra upp dem i växthuset först.

Jag läste en kurs i konsthistoria för många år sen, men i dag är det tyvärr inte mycket jag minns. Men jag kommer ihåg hur fascinerad jag var av det holländska stillebenmåleriet. Speciellt under barocken, där man avbildade de enklaste blommor med en otrolig noggrannhet.
Jag kan inte måla, men jag kan ändå göra en tavla. Bara en av varje sort; 'Lady Coral Light Blue', 'Candyfloss' och 'Unikum Yellow'. Lite barockt blir det.


Ett rejält fång av 'Milady Rose' är mäktigt, inga konstigheter. Men ändå en lyx att få ta in och ställa på bordet. 

De är förtjusande att krypa riktigt nära. Min känsla är att väldigt många ser sommaraster som andra klassens blommor i trädgården, vilket är synd. Det är en blomma som tillför mycket glädje.
'Tiger Paw Sea Star' och 'Dark Red Unicum'
En snällare snittblomma än sommaraster är svår att hitta. Men bara på ett villkor: Man måste dra av alla små blad på stjälkarna, så de inte hamnar i vattnet. Gör man inte det får man snart en slemmig grön sörja istället för friskt vatten. Jag har fått tipset att man kan slå i ett par droppar klorin i vattnet för att hämma bakterietillväxten.
'Tower White' och 'Tiger Paw Sea Star'.
De vita 'Tower White' och 'Tiger Paw Sea Star' är nog mina favoriter för tillfället. Att kombinera två olika former men med samma färg skapar drama, men bara om man tittar noga.

När jag nu har burit omkring på barocka tankar var jag tvungen att försöka göra ett stilleben efter konstens alla regler. Jag tog min lilla sekatör och gav mig ut i trädgården och klippte av lite av vad som bjöds. Det är bara att ösa på.  
Barocken var inte de klatschiga färgernas tid. Lite dunkelt skulle det vara. Och eftersom kvinnor inte fick ta del av undervisningen med levande modeller, blev det mycket detaljerat blomstermåleri för dem i stället. Skulle passat mig alldeles utmärkt.





2 kommentarer:

  1. *svim* Vilket vackert stilleben! Jag älskar de holländska blomstermålningarna och det där hade gjort sig utmärkt på canvas med guldram runt. Några skalbaggar och en fjäril bara så hade man inte kunnat skilja den från äkta barock.

    SvaraRadera
  2. *svim* Vilket vackert stilleben! Jag älskar de holländska blomstermålningarna och det där hade gjort sig utmärkt på canvas med guldram runt. Några skalbaggar och en fjäril bara så hade man inte kunnat skilja den från äkta barock.

    SvaraRadera