Flower Power

Just nu känns det som många har tappat tron. Tron på sommaren. Jag har inte gjort det. Jag vägrar! Visst är det kyligare än det ska vara så här års. Men har jag på mig glesbygdskavajen går det ingen nöd på mig. I trädgården är det flower power som råder just nu. Och att ta fram den lille hippien inombords gör ju varenda människa glad.


En liten regnskur då och då gör bara lyckan större när väl solen tittar fram. Att ligga på rygg och kolla in höstanemoner i motljus är härligt. Att för en stund glömma omvärlden och spana efter sommaren känns lagom svårt.


Augusti är dahliornas månad. Konstigt nog är de lite senare än de brukar, men det gör verkligen inget.   I år har jag planterat dahlior i många fler rabatter än jag brukar. Den stora dahliarabatten har välsignats med bara rosa sorter. Allt från blekaste babyrosa till nästan flourocerande.
De flesta knölarna är gamla trotjänare som hänger med år från år. Men någon nyhet brukar slinka med, och nykomlingen får en säsong på sig att visa att den platsar i ligan.

Det är inte första gången jag nämner just den här dahlian, och troligen inte den sista, för Otto's Thrill har kommit för att stanna. Den var riktigt svår att få tag i, så nu vårdar jag den ömt. De här knölarna kommer att få ligga i VIP-lådan i vinter.

Otto's Thrill är en megastor dahlia. Men det finns pyttepyttesmå dahlior också. De här små godingarna frösådde jag tidigt i våras. Vad sorten heter har jag ingen aning om, men jag kommer att ta reda på det. (Nu vet jag vad den heter, Dahlia Merckii, och det är en vildart.) Ärligt talat visste jag inte riktigt vad det var för frö jag sådde. Men de grodde, och växte, och växte. Nu har jag ett hav med dessa ljuvliga små dahlior. De har ett buskigt och högt växtsätt så de fyller på väl.

Om någon läsare av en händelse skulle veta vad den här lilla dahlian heter så hör gärna av er. Jag har redan börjat samla in fröer av den, om det inte skulle bli några knölar att tala om. Allt för att försäkra mig om att jag har den kvar nästa år.

Jag har ju uppnått den ansenliga åldern så jag faktiskt var med under den riktiga Flower Power-eran. Visserligen en väldigt ung och mild hippie, men ändå. Att ha symbolen för fred i alla dess former var ett måste. Kanske är det dags att återinföra denna ikon.


Några rader ur Tage Danielssons dikt Flower Power känns passande i en tid som denna.

//...

Flower power

Av blommor blir man blomfrom
krig för man med violpistol
och pelargonkanon
och bomb av tulipanuran
i en konvaljbatalj.
Sen skickar man en kattfotnot
och pratar anemonreson
med fiendernas ljunkung
och sen går kriget upp i vårlökrök.

Flower power

//...
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar