Sommaren skiftar i rosa.

Sommaren har inte tagit slut. Dörrarna står fortfarande på vid gavel och takluckorna likaså. Jag minns inte när jag hade dörrarna stängda till växthusen senast. Men det känns som det var i ett annat liv. Gränserna mellan ute och inne är fortfarande suddiga. Och de kan gott vara suddiga ett bra tag till.


Ingen har väl missat att jag är förtjust i rosa. Och nu känner jag har jag får mitt lystmäte av rosa klockor. Den myckna värmen har verkligen gjort dem gott. De flesta av dessa lökväxter kommer från betydligt sydligare breddgrader, och jag odlar dem i krukor. De är framförallt inte förtjusta i kall, blöt vinterjord.

Den är på gång! Amarcrinum Howardii har stått och stampat i sin kruka i ett par år. Men idag fick jag så äntligen se den i blom. Den har inget svenskt namn, men det kan ju kvitta.

Just den här rosa kalla färgen är jag extra förtjust i. Väpnarlilja Habranthus robustus blommar under lång tid. När jag trott att blomningen är över dyker det snart upp en ny blomma.

En annan av mina exoter är Ixia Scillaris. Den blommar under kortare tid, men å andra sidan visar den nästan allt på en gång.


Man skulle kunna tro att detta också är en av de känsliga skönheterna, men kalljordskrinum, Crinum x powelli,  tål något tuffare tag. Jag var lite försiktig till en början och satte hälften av lökarna i krukor, resten på friland. Men det har visat sig att de mår minst lika på friland. Så nu får alla flytta ut till rabatten.

Nu tog den ljuvliga rosa färgen slut. Men mild lila är inte heller så tokigt. Tidlösa, Colchicum autmnale är en spännande växt. Dessa kraftfulla lökar grävde jag upp för ett par veckor sedan. Nu får de pryda sin plats inomhus, och kan avnjutas på nära håll. 
När de blommat över, gräver jag ner lökarna igen. De vill växa till sig på en torr och varm plats under sommaren. De bildar ett tjockt tätt bestånd av en grön bladmassa som slutligen vissnar ner och blir rätt brun och ful. Så det är bra att ha en plan när man petar ner dem.

En plan är det också dags att göra inför höstens beställning av vårlökar. Det är nu man ska gå tillbaka och fundera på hur trädgården såg ut i våras. Var och vad behövs det fyllas på med? Jag skrev en liten önskelista i våras, men alla önskningar kommer inte att uppfyllas. En del lökar som jag vill ha får jag inte tag i, men jag är aldrig så nödbedd att jag inte kan ändra mig.








2 kommentarer:

  1. Superfina rosa skönheter du har! Hur djupt har du planterat dina C Powelli på friland? Har mina i kruka där lökarna befinner sig en bit ovanför jordytan.
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina. På friland är det enklare att hålla dem under jord. Eftersom jag drivit upp dem i kruka hamnade de på samma djup i rabatten. Problemet när man har dem i kruka är att rötterna puttar löken alltmer mot ytan. Det är en kraftig växt. Se bara till att de inte drabbas av väta under vintern. Lycka till!

      Radera