Bär som bär.

September får man nog säga är bärens månad, iallafall för alla snyggebär. Jag hyser en nästan barnslig fascination för bär som man inte har någon riktig nytta av. Jag kan njuta av dem i fulla drag, utan att känna det minsta tvång att jag måste ta dem till vara. Här är det inte sylta och safta som påbjuds, utan bara en fröjd av färger och nyanser.


Men även om jag personligen inte har någon matnytta av bären, så finns det andra som har det. Bären från mina ullung-rönnar Sorbus 'Dodong' har redan haft en strykande åtgång. Så fort de mognat har något flygfä varit och norpat dem. Det gör ingenting, men en liten bild på dem hade ju varit roligt att få till. Fast det finns andra bär som jag kunnat fotografera från alla håll och kanter, utan att någon gjort anspråk på dem, till exempel luktolvon, Viburnum carlesii.  De ser väldigt lockande ut med sin klara och glänsande färg. Men ändå är det ett bär som står långt ner på fåglarnas meny. 

Ryskkornell, Cornus alba, 'Sibirica' , förknippar nog många av oss med de vackra röda grenarna som lyser upp trädgården på vintern. Men de har mer än så. Inne i det gröna bladverket hittar man så här års de näpnaste klasar av blåa bär.

Om jag inte visste bättre skulle jag sagt att detta är en rönn. Men nu har jag turen att läsa innantill, och inser att det är en oxel, Sorbus hupehensis 'Pink Pagod'. Men den är nära släkt med rönnen. 'Pink Pagod' har de sötaste rosa bär och en framträdande plats i trädgården.

En annan goding så här års är pärlrönnen, Sorbus koehneana. Så här på höstkanten lyser den verkligen upp de mörka vråna i trädgården. Trädet blir inte särskilt stort, och gör inget nämnvärt väsen av sig förrän nu på hösten. 

Det finns verkligen ett hav att ösa ur när det gäller dessa lockande träd. Två nya sorter har flyttat in till mig i höst, Sorbus 'Sunshine'. Vilken verkligen gör skäl för sitt namn, med sin underbart soliga färg.

En annan nykomling i trädgården är Sorbus 'Purple Magic'. Jag misstänker att det här inte är slutet på min samling av snyggebär.
"Snyggt sa räven om rönnbären!" Han kunde ha skrivit så, den käre Aisopos, fabeldiktaren som levde för flera tusen år sedan. (Egentligen skrev han om druvor, inte rönnbär.)  Hans öde borde vara lika väl känt som hans fabel: Slaven Aisopos blev frigiven tack vare sin kvickhet, men dödad på grund av sin spydighet.

2 kommentarer:

  1. Oh, där har du ju en hel hop snygga träd! Jag som inte ska köpa fler... ;) Hmm. Nu får jag nog googla lite om Purple magic, Sunshine och några fler du visar. :)
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina! Vet precis hur det känns. Varje gång man får ögon på ett nytt frestande träd, sätts den automatiska trädgårdsscanningen igång. Får se nu! Var kan jag trycka ner det? Och det brukar alltid finnas plats för ett träd till...

    SvaraRadera