Vi måste prata om Aster.

Det är dags nu. Dags att prata om en av höstens vinnare. När mycket av sensommarens blommor börjar se lite matta ut i pälsen, eller rent av har kroknat, spritter det till av ett nytt flor. Nu häver sig höstastern högt över sina vänner i rabatten. De har bidat sin tid, men nu kör de på tills frosten biter ordentligt.


När jag var liten tyckte jag astrar var rätt tråkiga blommor, speciellt höstaster. Minns att min mormor kunde ha ett par blomsterkvastar med en grumlig rosa färg i pressglasvasen på köksbordet, där de stod i evinnerliga tider. De vissnade ju aldrig. Och konstigt nog hyser jag en misstro till blommor som inte vissnar eller ändrar skepnad i takt med tiden. Men när den står i rabatterna är den ljuvlig.

Det finns massor av olika höstaster. Den vanligaste sorten hos mig är luktastern. Färgen hos Aster novae angliae 'Lucida' kittlar verkligen mina ögon. Det här en ståtlig dam, hon mäter säkert över en meter i strumplästen.

 Det som är riktigt häftigt med dessa blommor är att de i ett kvicktag kan se rätt lika ut, men det är ganska stor skillnad på deras form om man tar sig en titt.  Kokardaster Aster x Frikartii 'Wunder von Stafa', har större blommor och är lite mer buskig.

En nykomling i trädgården är denna fyllda höstaster. Damen jag fick den av kallade den novemberaster, fast jag skulle gissa att det är det som brukligt kallas oktoberaster. Förr hette de Aster dumosus, men numera heter även de Aster novi-belgii.  Den här sorten är lågväxande och växer i tuvor.

En annan gammal goding, som funnits länge här i trädgården, är den här ljuvligt rufsiga damen. Troligen också en luktaster. Varje höst dyker hon upp bakom buxbomshäcken.

Den här är jag däremot ansvarig för. Det är i alla fall jag som har valt och köpt henne. 'Violetta' gnistrar i prärierabatten precis som en luktaster ska göra.

När vårlökar, dagliljor, salvior gjort sitt i den västra slänten, då är det dags. Det här är nog en av mina favoriter. Höstaster har ju den dåliga vanan att bli trista runt fötterna om de inte får ha det lite luftigt. Men 'Rosa Sieger', håller sig grön och frisk ända ner till backen. Om jag mot förmodan tar in den som snitt är jag noga med att inga blad hamnar i vattnet.

Visst är hon väldigt söt?Aster novae-angliae 'Rosa Sieger'.

När ni tröttnat på era höstaster, som ni kanske har i krukor på trappen, prova med att sätta ut dem i rabatten. De kan med lite tur starta om nästa år. För det är ju så, att alla förtjänar en andra chans.








1 kommentar:

  1. Jag harr varit likadan och tyckt att det där med astrar, det är väl inget. Men när det sedan verkligen gäller, då är Astrarna ett säkert kort för höstfägring i rabatten. Kul att se vilka sorter du har i din trädgård! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera