Tallriksmodellen.

När jag var barn fick jag lära mig allt om kostcirkeln. Det var mycket klippa och klistra in livsmedel i rätt sektor. I dag är det tallriksmodellen som gäller. Det är en modell som passar mig finfint, eftersom jag är förtjust i vackra tallrikar. Sen är jag ju förtjust i trädgård också, och allt den har att bjuda på. Så varför inte slå ihop de båda storheterna?


Den här tallriksmodellen bjuder in skönheten. Det här är inte vilken pionknöl som helst. För häromdagen kom den, Juliska, en pion som är lite utöver det vanliga.  Juliska är en amerikansk hybrid som nu har nått Skåne. Det ska bli väldigt spännande att få se den blomma. Den här raringen kommer jag att vårda väldigt väldigt ömt.

Tallriksmodellen av det lite mer matiga slaget bjuder jordärtskockorna på. Sorten "Bianca" är ett säkert kort. En gratäng av jordärtskockor och potatis är himmelskt gott.

Tallriksmodellen av det lite mustigare slaget måste förstås bjuda på äpple. Äppelringar kan jag aldrig få nog av. Torken går för fullt, och stänger med äppelringar pryder taket i köket.

Tallriksmodellen för den som är lite lökig måste förstås innehålla tulpanlökar. Hos mig blir det ingen vår om jag inte petar ner tulpaner. Hela sommaren har mina "gamla" tulpanlökar bakats i ladugården. Nu är det rensade och fina. Alla lökar som visar tecken på mögel eller ser oaptitliga ut kastas bort. Här är det bara friska tulpaner som hamnar på fatet.

Tallriksmodellen för den modige. I Danmark kallas frukten för aperøv, i England dog's backside, på franska cul de chien. Jag måste säga att de är lite väl grova i sina uttryck när det gäller denna frukt. Inte ens Shakespeare kunde låta bli att omskriva den i vulgära ordalag.
Mispel, Mespilus germanica, är sagolikt vackra träd, som med ålderns rätt blir krokiga och trolska. I Sverige har vi knappast någon tradition att ta vara på dessa frukter, vilket är synd då gelén är väldigt god till vilt, eller ost. Vill du läsa mer om den kan du klicka här.

Hittade ett citat från 1800-talet som inte heller är nådigt i sin beskrivning av mispeln.

"A fruit, vulgarly called an open arse; of which it is more truly than delicately sad, that it is never ripe till it is rotten as a turd, an then it is not worth a fart."










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar