Giftigare än en kobra.

Det ringer säkert både en och två klockor hos de flesta om man börjar prata om ricin. En del tänker kanske på den vedervärdiga ricinoljan, 1-2 matskedar och en lösning är nära. Andra på att det är gruvligt giftiga växter. Men oavsett vad man känner för ricin är det en väldigt cool växt.


Ricin är i hög grad en nyttoväxt, och har varit så i flera hundra år. Att ricinolja är laxerande känner väl de flesta till, men den skall visst också främja hårtillväxt. Och inte minst fungerar den som ett mycket potent smörjmedel vid låga temperaturer. Hos mig gör den dock inte någon större nytta. Här finns den bara för att den är vacker.

Nästan tre meter hög är denna helt gröna ricin. Tyvärr vet jag inte vad den heter, troligen har den slunkit med i en fröpåse av någon annan sort. Men dessa frön kommer att sparas och odlas vidare.
Störst och högst är utan tvekan Ricinis communis 'Zanzibarensis'. Den här blev nästan 4 meter, och växte helt utan stöd. Men så är också dess stjälk lika grov som min underarm. En magnifik växt med sin röda stjälk och gröna blad.

Tre av av mina andra favoriter är namnsorterna 'Impala',  'Carmencita',  och inte minst 'Gibsonii'. 'Impala' är den lägsta sorten, runt en meter i strumplästen. Rödast blad har 'Carmencita', den är klenare till växten och lägger sig gärna ner om den inte får stöd. Hos mig blir den ca 1,5 meter hög.


Inte fullt så stora blad, men med mustigare färger, har Ricinis communis 'Zanzi Palm'. Den här sorten har jag odlat i många år. Och det händer att den lyckats självså sig, vilket få ses som en bedrift för en växt som inte är härdig här hos oss.

Frökapslarna från ricinen är väldigt dekorativa. Allteftersom kapseln torkar spricker den upp, och så fort den är torr kan man plocka ur fröna. Man blir mer än självförsörjande på ricin eftersom den är väldigt generös med sina frö. Men det hindrar mig inte från att skaffa nya. Nästa år måste jag prova 'Carmencita Pink'.

Men, icke förty, ricin kan vara dödligt. Iallafall om det injiceras. Detta fick den bulgariske dissidenten Markov erfara 1978. Markov blev stucken i benet  av ett paraply, vilket han uppfattade som en olyckshändelse. Efter några dagar avlider han, och man upptäcker att en liten kula med ricin orsakat hans död. Mordet kom att kallas Parplymordet. Så, visst kan ricin vara farligt. Åtminstone om man muckar med KGB.











2 kommentarer:

  1. Kan det kanske vara Zanzi Palm som är din höga gröna ricin. Jag brukar odla dom eftersom de får stora blad så jag kan gjuta fågelbad utav dom istället för rabarberbladen. Ricinbladen är sååå mycket finare än rabarberbladen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan nog vara 'Zanzi Palm'. Den blev imponerande hög. Och jag håller med dig att det är bra mycket mer dramatik i ricinblad än rabarberblad.

      Radera