Klappar med hjärtat.

Årets julklapp år noll var guld, rökelse och myrra. Man får nog säga att det var de tre vise männen som kom upp med idén om julklappar. Jag hade gärna gett bort en sådan presentförpackning till flera av mina nära och kära. Men nu är jag inte någon helig kung som har skattkistor, så jag får hållas med lite mer modesta gåvor. 


Kanske är tid det dyrbaraste vi har i dag. Nästan alla jag möter klagar över hur lite tid de har. De hinner inte... Brist på tid är ett ständigt argument för att saker som inte blir gjorda, inte blir gjorda.

Så varför inte ge bort något av det dyrbaraste du har till dem du håller av? Ge dem av din tid. Ge dem ett presentkort där du lovar att hjälpa till att rensa upp i trädgården i vår. Eller att måla om huset. Eller att... ja, du fattar. Att hitta saker att hjälpa någon med är inte svårt. Men att ge bort av sin tid, det kan vara lite värre.

Jag kommer också ge bort en massa frö i små, små paket. De här små kuddaskarna är ganska enkla att vika ihop av gamla floratryck.

Min favoritjulklapp båda vad det gäller att ge och få är böcker. Här är det också tanken mer än plånboken som gäller. Min största läsupplevelse i år var utan tvekan Stephen Anderton Lives of the Great Gardners. Många namnkunniga känner jag till, men här sätts de in i ett större sammanhang, och inte minst beskrivningar av deras personliga historia är lockande. Det är brokiga bakgrunder och öden som gör att de lämnat ett stort avtryck i vår tid. Jag skulle kunna skriva massor om den här boken, men då förstör jag kanske en del av magin. Vill man läsa på svenska och med en svensk blick ska man ge sig på Lisa Isings bok Trädgårdslegender. Mitt favoritporträtt i denna bok är om Lotte Möller, och henne gillar jag skarpt.
Andra boktips är Peter Wohllebens bok Trädens hemliga liv. I den beskrivs det fascinerade kommunikationssystem som våra urskogar har. En annan favorit är Flora supersum. Det är nog den vackraste bok man kan ge bort. Efter att ha tittat på Lena Granefelts bilder blir man sugen på att ge sig ut i trädgården och spana. Vill du se ett litet inslag om Lena och hennes bok, titta här.

Istället för rökelse och myrra kommer jag ge bort andra doftupplevelser.
Som blomstermänniska är jag ganska kräsen när det gäller dofter. Det är sällan som dofter på burk kan mäta sig med verkligheten, men de här produkterna har fångat min näsa. Wally´s textilspray är jag nästan beroende av, kroppstalket är ren lyx att använda. Vill du kolla in fler produkter från Artflower, klicka här. Sen har jag hittat det bästa schampot, både vad det gäller innehåll och förpackning. O'Right är nog ett av de mest miljövänliga hårvårdsprodukterna som finns på marknaden idag. Jag är så lättflirtad att jag blir lyckliga över att det följer med tre små frö i förpackningen.  Läs mer om O'Right.

Jag älskar att slå in paket. Nu menar jag inte de där paketen man slår in i panik på julafton och far ut med vilda anklagelser om vem som stulit tejprullen. Jag menar de där paketen man lägger ner lite mer omtanke på. För nu i juletid är det väl inte bara tanken som räknas, utan även omtanken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar